Boeing a NASA plánují zřízení vyšetřovací komise, jejímž úkolem bude zjistit, co způsobilo nepovedený start kosmické lodi

Rok 2019 nebude do historie společnosti Boeing zapsán jako ten nejúspěšnější. Po dvou leteckých nehodách (z nichž jedna se odehrála v roce 2018) musely být staženy z letového provozu nejnovější letadla Boeing 736 Max. V prosinci pak měla ke své první misi odstartovat první vesmírná loď z dílen společnosti Boeing, ani to ale neproběhlo podle očekávání.

První raketa typu CST-100 Starliner, jež by v budoucnu měla sloužit k letu vesmírných posádek, sice v pořádku odstartovala, následně se však dostala do problémů, a nepodařilo se jí proto doletět do cíle a spojit se s mezinárodní vesmírnou stanicí ISS na oběžné dráze.

První náznaky předpokládají, že loď měla problém s časovačem zážehu jednotlivých motorů. Loď tak nabrala jinou dráhu. Ačkoliv Boeing i NASA tuší, co bylo příčinou oné havárie, sestavují v těchto dnech vyšetřovací komisi, která se bude celou událostí několik měsíců zabývat. Jejím úkolem bude zjistit, jaké všechny faktory se mohly na nehodě podílet a jak je do budoucna efektivně eliminovat.

Ačkoliv byla mise obecně pokládána za neúspěšnou, společnost Boeing během ní prokázala, že její loď nemá problém s první a poslední fází letu, tedy startem i přistáním, a to i v případě, že k přistání došlo za předešlých nepříznivých okolností. Jistě však bude muset dojít k několika dalším letům a propojením s mezinárodní stanicí ISS, než NASA schválí společnosti Boeing první posádkový let. Ten by měla (jako první komerční společnost v dějinách) v letošním roce provést konkurenční společnost SpaceX, jež s NASA také spolupracuje.

Zdroj: blogs.nasa.gov