Krize Boeingu se prohlubuje, letadla 737 Max měla loni více zrušených než nově uzavřených objednávek, letadla odstartují nejdříve v červnu

Jeden z největších světových výrobců letadel má za sebou jeden z nejhorších roků ve své historii. Boeingy 737 ve variantě Max se měly stát novou výkladní skříní, díky které získá Boeing výhodu nad konkurenčním Airbusem. Místo toho končí rok 2019 s bilancí více zrušených objednávek než těch nově uzavřených, což krizi firmy prohlubuje.

Nově zveřejněné statistiky ukazují, že Boeingu bylo zrušeno o 87 objednávek těchto letadel více, než kolik jich bylo uzavřeno. Celkem bylo do konce loňského roku zrušeno 183 objednávek. Někteří zájemci, jako například indické Jet Airways a vietnamská VietJet, však zkrachovali, a s krizí Boenigu nemá tedy jejich zrušený zájem žádnou spojitost.

Mezitím také došlo k prodloužení termínu uzemnění letadel. Ještě loni v listopadu se spekulovalo o tom, že už v lednu by se mohly letouny 737 Max vrátit zpět na oblohu. V období kolem vánočních svátků byl stanoven nový termín 6. dubna a zatím poslední posunutí stanovuje datum znovuzprovoznění Boeingů na 3. června. Léto – jako hlavní sezóna dovolených Evropy a Asie – by mohlo stát obdobím, které o osudu letadel rozhodne a Boeing udělá jistě vše proto, aby novou prázdninovou sezónu jeho letouny stihly.

Špatnou zprávou pro Boeing je také fakt, že se nebývale daří francouzskému Airbusu, neboť většina zájemců, kteří zrušili své objednávky, přešla právě tam. V roce 2019 tak měl Airbus objednávky na celkem 768 nových letadel.

Problém strojů 737 ilustruje několik problémů současného leteckého průmyslu, kdy mohou problémy jednoho letadla znamenat zásadní problém pro celou společnost. Letecký průmysl je do velké míře založený na důvěře, a právě její ztráta by mohla být pro Boeing do budoucna největším problémem.

Zdroj: cnbc.com