Systém odpovědný za pády Boeingů 737 Max měl problémy už během simulací, testeři to nikomu neřekli a upravili systém.

Největší letecká kauza současnosti vstupuje do další fáze svého vývoje. Zatímco se spekuluje o tom, že se letouny po vynucené přestávce zaviněné fatální nehodou v březnu letošního roku vrátí zpět na oblohu, objevily se nové závažné informace, ukazující na to, že největší výrobce letadel světa mohl o problémech svého letounu vědět.

NA veřejnost totiž unikla konverzace dvou testovacích pilotů, kteří systém letadla zkoušeli v leteckém simulátorů. Už v té době se ukázalo, že systém MCAS může mít problémy. Piloti se však domnívali, že jde o špatné nastavení simulátoru samotného a tak jeho systémy přenastavil a de facto obelhal.

Systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation Systém) je fotware, který měl pilotům pomáhat s řízením letadla a měl kontrolovat, že nedošlo k přílišnému naklonění letadla vzhledem k proudění vzduchu a snažil se letadlo s rovinou proudění srovnat. Právě jeho zásahy pak vedly ke dvěma nehodám na podzim roku 2018 a v březnu roku 2019 po nichž byla letadla Boeing 737 Max vyřazena z provozu.

Nová zjištění ohledně špatných testů přichází krátce před tím, než bývalý generální ředitel společnosti Boeing Dennis Muilenburg bude vypovídat ve věci pádu letadel a možného pochybení jejich výrobce před americkým kongresem. Zatím není jasné nakolik nové okolnosti toto slyšení ovlivní.

Do konce roku by také Boeing měl předložit kontrolním orgánům novou verzi systému svých letadel, která by měla veškeré chyby eliminovat díky čemuž by mohly Boeingy 737  Max znovu vzlétnout. Otázkou také bude, jak se podaří společnosti získat zpět důvěru cestujících, což je to nejdůležitější co v letecké dopravě je.

Zdroj: reuters.com