Foto: Pxfuel

Vodík bude pravděpodobně nejlepší variantou pohonu letadel s nulovými emisemi

Jednou z nejproblematičtějších oblastí při zavádění uhlíkové neutrality v dopravě je letectví. Komerční elektrická letadla totiž nedokážou létat na dlouhé vzdálenosti, tento typ dopravy proto v letectví bude možné realizovat až v momentě, kdy bude vyrobena výkonnější a lehčí baterie, což se zatím nedaří.

Nicméně elektrický pohon naštěstí není jedinou alternativou, další možností je totiž vodíkový pohon. To, jak by takové letadlo mohlo vypadat, demonstruje projekt FlyZero, který vede Aerospace Technology Institute (ATI) a financuje jej britská vláda.

V rámci FlyZero bylo představeno středně velké letadlo s rozpětím křídel 54 metrů poháněné kapalným vodíkem (disponuje dvěma turboventilátorovými motory). Tento stroj by měl přepravit až 279 cestujících na vzdálenost (bez mezipřistání), která se rovná vzdálenosti z Londýna do San Francisca, případně (s jednou zastávkou na doplnění paliva) z Londýna do Aucklandu na Novém Zélandu. Autoři projektu tvrdí, že toto letadlo by dokázalo nabídnout „stejnou rychlost i pohodlí jako dnešní letadla“, ale s nulovými emisemi uhlíku.

Ačkoli jde o skvělou zprávu, komerčních vodíkových letadel se jen tak nedočkáme. Nejenže infrastruktura pro doplňování paliva prozatím neexistuje, ale vodík je i mnohem dražší a hůře se skladuje na palubě, než běžné palivo.

ATI nicméně tvrdí, že tato letadla by mohla začít létat již v polovině roku 2030, a to také díky tomu, že vodík pravděpodobně nahradí stávající pohonné hmoty i v řadě dalších odvětví, což by mohlo snížit náklady na jeho dodávky.

Zdroj: engadget.com