Je to patnáct let, co vyšla Mafie. Vyšla možná není to správné slovo, spíš by se dalo říci zjevila se. Možná to zní trochu přehnaně, ale ve své době se Mafii opravdu podařilo vyniknout a dokonale se odlišit od konkurence. V dobrém slova smyslu samozřejmě. A ještě ke všemu za ní stálo české studio Illusion Softworks.
Tvůrcům hry se podařilo propojit několik prvků, které pro hry té doby nebyly vůbec typické. Prvním z nich je volný svět v podobě města a jeho okolí, kterým se mohl hráč volně projíždět. To samé sice nabídlo GTA 3, které vyšlo na PC půl roku před Mafií, rozdíly však byly obrovské. Zatímco město v GTA 3 připomínalo krabicovou skládanku, Lost Heaven mělo krásnou grafiku, bylo uvnitř živé a mělo propracovaný urbanismus. Čínská čtvrť nebo vily boháčů na kopci měly odlišnou atmosféru a hráče bavilo jen tak si město projíždět.
Druhou obrovskou devízou hry byl příběh a jeho zpracování. Ve hře bylo několik hodin animací a rozhovorů, a ačkoli je hráč nemohl nijak zásadně ovlivnit (hra byla lineární), skvěle dokreslovaly atmosféru celé hry. Příběhová linka vycházela z klasických gangsterek. Hlavní postavou je chudý taxikář, který se vypracuje v elegantního gangstera a užívá si života na vysoké noze. Zároveň však měl příběh dosti chmurné vyznění, protože zavedl hráče do míst, kde musel zabít přátele nebo jej někdo zradil. Všechny postavy měly dobře vykreslenou psychologii a působily velmi plasticky. Hra dokonale simulovala relativnost dobra a zla. V tom se scénáristi inspirovali u knih Maria Puza. Hráč tak pomáhá obyvatelům čtvrti s jejich drobnými problémy, které pro ně stát nebo policie nevyřeší, a dokáže se tak alespoň částečně sžít s mafiánskou mentalitou.
S příběhem souvisí prvotřídní atmosféra, kterou dokázala Mafia vyvolat. O skvěle zpracovaném světě jsem už psal. Jemu sekunduje výborný hudební doprovod, který je udělaný tak, že každá čtvrť má svoji typickou dobovou píseň. Osobně jsme se cítil mnohem lépe jako mafián v obleku jednající na úrovni, než jako pouliční zloděj, hlavní postava soudobého GTA 3.
Oproti GTA 3 měla Mafie také rozdílné herní mechaniky. Auta měla odlišné jízdní vlastnosti, které se blížily dobovým. Policisté si všimli překročení rychlosti jízdy, jízdy na červenou nebo vjetí na chodník a okamžitě pokutovali. Něž hráč mohl ukrást auto, musel se nejprve seznámit se systémem jeho zámku, a tak první polovinu hry strávil v horším vozovém parku. To zároveň poskytovalo možnost si vyzkoušet většinu aut, která ve hře byla.
Hra Mafie se dočkala dvou úspěšných pokračování, která jí dala modernější grafiku a nové herní mechanismy. Přesto zůstává první díl nejlepším z nich.
Skvěle vyvážený kancelářský notebook Dell Vostro 5640 s dobrým výkonem a velkou pamětí. Nejlepší volba k práci v kategorii Cena/Výkon.
Souhlas s použitím cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, my a naši partneři používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízeních, technologie jako soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám a našim partnerům umožní zpracovávat osobní údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Kliknutím níže vyjádřete souhlas s výše uvedeným nebo proveďte podrobnější rozhodnutí. Vaše volby budou použity pouze na tomto webu. Nastavení můžete kdykoli změnit, včetně odvolání souhlasu, pomocí přepínačů v Zásadách cookies nebo kliknutím na tlačítko Spravovat souhlas ve spodní části obrazovky.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.