AI agenti z Česka chtějí nahradit herní testery
AI agenti z Česka mohou změnit způsob, jakým se vyvíjejí videohry. Startup Filuta AI vyvíjí tzv. AI agenty – virtuální hráče, kteří zvládnou hru kompletně odehrát, projít všechny úkoly, dialogy i mapy a zároveň hledat chyby, nečekané zkratky či technické nedostatky. Práce, která dříve zabrala desítkám testerů týdny, tak může být hotová za pouhé dva dny.
Revoluce ve videoherním průmyslu
Za testování videoher se ročně utratí přes 16 miliard dolarů (více než 330 miliard korun). Filuta AI tvrdí, že díky své technologii dokáže náklady snížit až na pětinu a ušetřit vývojářům miliardy. Její systém navíc umožňuje škálování – pokud je třeba, může nahradit pět testerů, ale během chvíle se proměnit v ekvivalent tisícovky pracovníků.
Startup využívá tzv. symbolickou umělou inteligenci, tedy technologii, kterou NASA používá i pro řízení marsovského roveru Perseverance. Agenti dokáží samostatně plánovat, reagovat na herní prostředí a zaznamenávat každý detail. Vývojář pak přesně vidí, co se ve hře odehrálo a kde nastala chyba.
Co AI zvládne – a co zatím ne
AI agenti se osvědčují hlavně u her, kde je logika pevně daná – například u RPG, strategií, karetních či questových titulů. Umí testovat dialogy, inventáře, taktické souboje i rozsáhlé mapy. Dokonce dokážou aktivně „rozbíjet hru“, tedy hledat způsoby, jak obejít pravidla.
Naopak slabší jsou tam, kde hru definuje čistá fyzika nebo náhoda – například u her typu Angry Birds nebo Flappy Bird. V těchto případech agenti nemají co analyzovat, protože neexistuje logika, kterou by se mohli naučit.
Testování se už zkouší i u velkých online titulů, jako je League of Legends. V takto komplexní hře, kde hraje roli nejen mechanika postav, ale i týmová strategie, dynamika hráčů a rychlé reakce, se ukazuje limit současných AI agentů. Dokážou projít tutoriály, analyzovat uživatelské rozhraní nebo testovat chování schopností jednotlivých šampionů, ale zatím neumí plnohodnotně simulovat lidskou kreativitu a spolupráci pětičlenného týmu. I proto zůstává lidský tester v podobných hrách nenahraditelný – právě on totiž dokáže posoudit, zda nový šampion zůstává vyvážený, hra je férová a úpravy v metě neovlivní celkový dojem.
A i když AI zvládne technickou analýzu lépe než lidé, emoční stránku hraní zatím nenahradí. Zkušený tester dokáže rozpoznat, zda je mechanika zábavná, nebo jestli je určitá „chyba“ vlastně zamýšlenou herní funkcí. Příkladem je situace, kdy kůň ve hře leze po žebříku – AI to vyhodnotí jako bug, zatímco člověk může rozhodnout, zda jde o vtipnou součást hratelnosti.
Český průlom s podporou státu
Filuta AI má za sebou nejen investice soukromých miliardářů, ale i třicetimilionovou dotaci z programu TWIST ministerstva průmyslu a obchodu. Ta umožní rozšíření výzkumného týmu a zrychlení integrace AI agentů do her – z dnešních dvou týdnů by se měla zkrátit na jeden až dva dny.
Pokud se plán podaří, mohly by se už během příštího roku objevit pluginy pro populární enginy Unity a Unreal, takže AI testování se stane dostupné i menším vývojářským týmům.
AI tedy herní testery zatím úplně nenahradí – minimálně ne v oblasti lidských emocí, zábavnosti a tvůrčí interpretace. Ale v technické části testování slibuje obrovskou úsporu času i peněz. Vývoj her se tak může zásadně zrychlit a stát se dostupnější i pro menší studia.
Zdroje: CzechCrunch, e15