Alza v minulém roce dosáhla rekordního obratu ve výši téměř 21 mld. korun

Největší český on-line prodejce spotřební elektroniky Alza.cz v loňském roce zaznamenal rekordní obrat ve výši téměř 21 mld. korun bez DPH. Meziroční nárůst činí přibližně 20,7 %. Ze zahraničních zemí, kde má obchod zastoupení, se největším trhem stalo Maďarsko (cca 40 % celkového EU).

V Česku to bylo oproti roku 2017 o více než 17,9 % a na Slovensku 19,5 %. K rekordnímu výsledku přispěla mimo jiné předvánoční akce Black Friday, v rámci níž poprvé v historii společnosti překročil denní obrat 200 mil. korun. Rostla i ostatní čísla. „Za rok 2017 jsme obsloužili přes 2,9 milionů unikátních zákazníků, odbaveno bylo přes 7,9 milionů objednávek. Téměř 30 % z nich bylo uskutečněno z mobilních zařízení,“ sdělil Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz, a poznamenal: „Nejčastěji bývá zboží vyzvednuto osobně – buď přímo v kamenných pobočkách (celkem 49 prodejen) nebo v AlzaBoxech (78 napříč všemi zeměmi), využívá toho téměř 73 % zákazníků.“

Zákazníci v minulém roce také mnohem více nakupovali prostřednictvím mobilní aplikace Alza. Návštěvnost jen v prosinci stoupla o více než 200 %. Z hlediska obratu rostly aplikace z roku na rok na operačním systému iOS o 122 %, na Androidu o 176 %.

Společnosti se loni podařilo rozšířit skladovou zásobu, a to o tisíce nových položek. Nejúspěšnější kategorií se znovu staly mobilní telefony – jejich prodej z roku na rok stoupl o 17,4 %. Obrat jedné miliardy překročilo šest dalších segmentů: notebooky, příslušenství, komponenty, televize, elektro a PC sestavy. Největší rozvoj zaznamenaly sekce sportu, trendů a hobby, které rostly v řádech stovek procent.

Společnost byla v minulém roce úspěšná i v oblasti B2B – nárůst v této oblasti činil 29 %, přičemž zákazníci (jak mezinárodní firmy působící u nás, tak malí podnikatelé) nejvíce kupovali tradiční IT zboží jako notebooky, mobilní telefony, komponenty, příslušenství apod. Pokud firma splní podmínku dosažení určitého obratu, bude zařazena do B2B programu. V rámci něj získá osobního obchodníka, jenž s ní řeší nejen záležitosti týkající se prodeje, ale i individuální poptávky nebo výběrová řízení. Tato služba bude po úspěchu v Česku a na Slovensku zavedena i v Maďarsku.

Silnému náporu muselo v roce 2017 odolat oddělení zákaznické péče. Celkem vyřídilo přes 1.2 mil. zákaznických požadavků, z nichž 600 tisíc bylo hovorů a dalších 600 tisíc písemných žádostí.

V rámci evropské expanze otevřela Alza.cz první prodejnu v Rakousku, showroom v Maďarsku a pronajala si i nový sklad P3 Prague D8 ve Zdibech. Kromě toho v Praze vytvořila unikátní expozici Smart Home a profesionální foto-video studio pro zájemce zdarma, podpořila přes 40 neziskových organizací a v neposlední řadě spustila pilotní provoz své první Prodejny budoucnosti. I v tomto roce plánuje mohutně investovat do dalšího rozvoje logistiky a služeb spojených s doručováním zboží. Pokračovat bude i úspěšný projekt evropské expanze.