Americké námořnictvo ustupuje od dotykového ovládání ve svých lodích. Podle vyšetřovaní je jedním z viníkem fatální nehody

Systém dotykového ovládání rozděluje uživatele na dvě poloviny. Pokud nepočítáme specifická zařízení jako mobilní telefony nebo tablety, kde si na aktivní obrazovky zvykli téměř všichni, najdeme vždy skupinu lidí, která ovládání dotykem miluje a druhou, jež dává přednost tradičnímu mechanickému ovládání. A do druhé zmiňované kategorie můžeme nově řadit i Americké námořnictvo.

Podle serveru USNI News se totiž jeho velení rozhodlo nahradit současné dotykové ovládání kormidel a dalších řídících prvků mechanickými, a to do roku 2020, tedy poměrně rychle. Ke změně původního systému generalita přistoupila na základě výsledků vyšetřování nehody z roku 2017.

Tehdy se u pobřeží Singapuru srazil torpédoborec USS John S. McCain s ropným tankerem Alnic MC společnosti Liberian. Podle vyšetřování stála za nehodou především špatná synchronizace řízení mezi jednotlivými ovládacími konzolemi, která způsobila, že krátce před srážkou byla americká loď prakticky neovladatelná. Velkou roli sehrály také únava a nedostatek zkušeností posádky.

Podle závěrečné vyšetřovací zprávy poskytuje „klasické“ ovládání oproti dotykovému zpětnou vazbu, díky které by bylo kormidelníkům jasné, že se o ovládání lodi snažní někdo jiný než oni. Díky tomu by na vzniklou situaci mohli rychleji zareagovat a domluvit se. Mechanické ovládání by dle průzkumů, které byly po nehodě provedeny upřednostnila také většina členů posádek amerických vojenských lodí.

Vyšetřovací zpráva také zdůrazňuje nutnost lepšího proškolení posádky ve specifických manévrech a situacích a také zajištění toho, aby personál nebyl unavený. Podle zjištění v době srážky spala většina přítomných členů posádky v průměru pouze 4,9 hodiny.

Zdroj: news.usni.org