Američtí senátoři navrhnou zákon na lepší ochranu uživatelských údajů na internetu

Senátoři John Kennedy a Amy Klobucharová navrhnou zákon na zvýšení ochrany uživatelských dat v kyberprostoru. Zákonodárci návrhem podle všeho reagují na kauzu Facebooku se zneužitím osobních údajů až 87 mil. uživatelů.

Návrh zákona má několik klíčových bodů, z nichž patrně nejdůležitější je právo uživatelů rozhodnout se, jestli Facebooku a jiným platformám nakládajícím s osobními daty umožní sledovat a shromažďovat jejich údaje. S tím souvisí i další bod, dát uživatelům možnost vidět, jaké informace o nich byly dosud shromážděny a sdíleny s třetími stranami. Senátoři také chtějí, aby on-line platformy uváděly podmínky užívání služby „srozumitelným jazykem“  a aby měly aktivní program na ochranu soukromí. V neposlední řadě požadují, aby v případě úniku dat platformy o této skutečnosti postižené uživatele nejpozději do 72 hodin informovaly.

Klobucharová ve svém prohlášení uvedla, že uživatelé mají právo vědět, jestli jsou jejich osobní údaje prodávány, a mají právo i vidět, jak je s jejich daty nakládáno. Podle jejího názoru není možné, aby digitální svět fungoval jako Divoký západ na úkor ochrany soukromí.

Její kolega své důvody pro návrh zákona posilujícího práva on-line uživatelů vyjádřil již v úterý, kdy šéfovi Facebooku Marku Zuckerbergovi během jeho úterního slyšení v Kongresu otevřeně řekl, že uživatelský souhlas s podmínkami užívání sítě je „na nic“ (ve skutečnosti použil peprnější výraz). Podle něj jde jen o to, aby si Facebook prostřednictvím něj „kryl záda“, místo aby sloužil jako dohoda seznamující uživatele s jeho právy. Prohlásil také, že Facebook by měl zásady na ochranu soukromí co nejdříve přepsat, než bude muset hlasovat pro jeho regulaci.

Zatím není jisté, jestli Kennedy s Klobucharovou pro svůj návrh najdou dostatečnou podporu kolegů, podobné návrhy totiž kvůli jiným prioritám zatím končily u ledu. Např. v říjnu loňského roku představila senátorka společně s kolegy Markem Warnerem a Johnem McCainem zákon s názvem Honest Ads Act, který od společností jako Facebook, Twitter nebo Google požaduje uchovávat kopie politických inzerátů a zpřístupnit je veřejnosti. Facebook a Twitter legislativní iniciativu senátorů podporují, nicméně dodnes se v horní komoře Kongresu nedostala na pořad dne.

 

 

Zdroj: theverge.com