„Androidí“ aplikace pro děti mladší pěti let prý obsahují manipulativní a zavádějící reklamy

Aplikace na Android určené dětem mladším pěti let obsahují podle koalice sdružující více než 20 amerických organizací a institucí manipulativní a zavádějící reklamy. Sdružení již oficiálním dopisem vyzvalo úřad na ochranu spotřebitelů Bureau of Consumer Protection, spadající pod agenturu Federal Trade Commission, aby věc prošetřil.

Jako příklad uvádí reklamu s plakající postavou, která se zobrazí, pokud si dítě neodemkne placený obsah další části jisté hry. Dalším je aplikace, která používá reklamu k propagování jiného titulu formou komiksu, v němž se americký prezident snaží stisknout tlačítko s označením „atomovky“.

K akci se sdružení, jehož členy jsou např. iniciativa Campaign for a Commercial-Free Childhood, organizace Center for Digital Democracy, Consumer Action nebo Consumer Federation of America, rozhodlo krátce po uveřejnění studie vypracované výzkumníky z Lékařské fakulty Michiganské univerzity. Akademici zkoumali celkem 135 aplikací dostupných v obchodě Play Store, které jsou podle Googlu určené dětem pod pět let. Z těchto aplikací bylo 85 zdarma a obsahovalo nějakou formu reklamy a zbytek, z nichž 88 % obsahovalo reklamu, bylo placených.

Podle vedoucí studie, doktorky Jenny Radeské, výzkum zjistil, že trh s těmito aplikacemi je v podstatě „divokým západem“ a že „mnoho aplikací je zaměřeno na vydělávání peněz a méně na herní zkušenost dětí“. Obává se „digitálních disparit“, protože je prý pravděpodobnější, že aplikace zdarma, které obsahují více rušivých a vemlouvavých reklam, budou hrát děti pocházející z rodin s nižšími příjmy.

Sdružení v dopise mimo jiné uvádí, „že děti v předškolním věku nemají proti reklamám žádnou obranu a že je nutné je oddělovat od obsahu aplikace“. Některé reklamy jsou prý tak důmyslné, že by s jejich rozpoznáním měli problém i dospělí.

Google v reakci na studii ústy své mluvčí sdělil, že pro aplikace určené pro děti platí v jeho obchodě určitá pravidla. Aplikace prý musejí participovat na programu s názvem Designed for Families, splnit přísnější požadavky a řídit se omezeními týkajícími se jak obsahu, tak reklamy. Kromě toho jsou tvůrci povinni poskytnout prohlášení, že aplikace jsou v souladu se všemi příslušnými zákony na ochranu soukromí. Google u nich navíc uvádí, zda obsahují reklamu nebo in-app nákupy, takže „rodiče mohou činit informovaná rozhodnutí“ .

 

Zdroj: bbc.com