Foto: Unsplash

Apple i nadále pracuje na svém autonomním vozidle, výrazně ale změnil strategii

Společnost Apple údajně zmírnila své velké ambice v oblasti automobilového průmyslu. Mark Gurman z agentury Bloomberg tvrdí, že původní projekt Titan společnosti se odklonil od plánovaného plně autonomního vozu k elektromobilu, který by se více podobal vozům Tesla. Takzvaný Apple Car by měl být uveden na trh nejdříve v roce 2028.

Autonomní funkce vozu byly údajně postupně redukovány z úrovně 5 (plná automatizace) na úroveň 4 (plná automatizace za určitých okolností) a nyní na úroveň 2+ (částečná automatizace). To by znamenalo, že vozidlo nabídne omezené autonomní funkce, jako je centrování do jízdního pruhu či podpora brzdění/zrychlování, každopádně stále bude vyžadovat plnou pozornost řidiče.

Pro srovnání Autopilot společnosti Tesla je zařazen do úrovně 2. Úroveň 2+ není oficiální označení, ale někdy se neformálně používá k označení pokročilejší verze úrovně 2.

To, co si Apple kdysi představoval jako automobil bez volantu a pedálů (a možná také s dálkovým řídicím centrem připraveným převzít řízení za řidiče) nyní vypadá spíše kopie elektromobilů Tesla. Podle odborníků může toto rozhodnutí celý projekt zničit, nebo mu naopak pomoci přežít.

Obecně nemají plně autonomní vozidla příliš dobrou reputaci. Například Cruise, divize GM zaměřená na robotické vozy, v prosinci 2023 propustila 24 % svých zaměstnanců. Stalo se tak poté, co jedno z vozidel společnosti přimáčklo a táhlo chodce, kterého srazilo jiné auto. Na základě tohoto incidentu kalifornský úřad pro silniční dopravu pozastavil Cruise povolení k provozu vozidel bez řidiče kvůli obavám o bezpečnost. Na druhou stranu se zdá, že se konkurenční společnosti Waymo daří dobře. Vládní normy jsou však v této věci zásadní a Apple si možná uvědomil, že realizovat tak velký a nákladný projekt může být riskantní.

O projektu Titan společnosti Apple se šušká přinejmenším od poloviny roku 2010 a společnost na tuto iniciativu již vynaložila stovky milionů dolarů. Podle Gurmana pracovala na pohonných jednotkách, samořídicím hardwaru a softwaru, interiérech a exteriérech vozů a dalších klíčových parametrech.

Zdroj: engadget.com