Apple možná umožní vývojářům vytvářet univerzální aplikace na platformy iOS i Mac

Apple se údajně chystá umožnit vývojářům vyvíjet univerzální aplikace, které poběží jak na iOSu, tak Macu. Píše o tom agentura Bloomberg.

Podle agentury se aplikace dané platformě přizpůsobí, takže budou podporovat dotykové ovládání na iPhonu nebo iPadu a myš a trackpad na počítačích Mac. Pokud se nic nezmění, mohly by se takto kombinované aplikace objevit někdy koncem příštího roku poté, co Apple projekt s údajným názvem Marzipan ohlásí pravděpodobně v červnu na vývojářské konferenci Worldwide Developers Conference a vypustí pro oba operační systémy nové updaty.

I když to není první pokus společnosti k sobě obě platformy přiblížit, nebude to pro Apple podle webu theverge.com snadný úkol. Mac prý sice nabízí velmi dobré aplikace, nicméně iOS jich nabízí více a představuje pro tvůrce aplikací zaběhnutý a optimalizovaný ekosystém.

Zdroje agentury uvádějí, že zatím není zřejmé, jestli se Apple rozhodne sloučit oba App Story, nebo budou jako dosud existovat vedle sebe. Jak upozorňuje web techradar.com, Mac App Store nedostal „facelift“ již od roku 2014, takže v novém roce by mohl být minimálně přepracován, když ne sloučen se svým mobilním protějškem.

Otázkou také je, jestli sbližování obou platforem znamená, že MacOS bude emulovat části kódu iOSu, případně naopak, nebo jestli vývojáři budou muset z většiny psát kód pro obě zvlášť. Je zřejmé, že čím blíže k sobě budou mít, tím více usnadní tvůrcům aplikací život, ale bude zde i větší riziko, že jedna platforma bude mít interface, u nějž bude cítit, že byl vytvářen pro tu druhou.

Podle všeho se Apple tímto krokem snaží držet krok s konkurencí, konkrétně s Googlem a jeho OS Android. Google totiž po roce ukončil projekt, v rámci nějž funguje Google Play Store na Chromebooku s dotykovou obrazovkou, konkrétně na nedávno uvedeném modelu Google Pixelbook. Pokud tedy aplikace pro Android podporuje dotykové ovládání, poběží i na Chromebooku.

I Microsoft dříve zamýšlel, že přijde s univerzálním vývojem aplikací napříč různými systémy, v jeho případě prostřednictvím platformy Universal Windows Platform – ta měla umožnit, aby vývojáři mohli vyvíjet aplikace pro Windows na PC, mobilní zařízení běžící na Windows, konzoli Xbox, brýle pro VR/AR HoloLens i dotykový displej Surface Hub. Projekt se ale nesetkal s velkým úspěchem, protože podle webu theverge.com bude vždycky existovat platforma, jež pro vývojáře nebude prioritní nebo ji prostě nebude zajímat – v tomto případě s největší pravděpodobností dnes prakticky mrtvá platforma Windows Phone.

 

 

Zdroj: theverge.com, techradar.com, bloomberg.com