Foto: se svolením Fox/Disney

Avatar: The Way of Water využívá HFR zcela jedinečným způsobem

Pokračování nejvýdělečnějšího filmu všech dob Avatar z roku 2009 zamířilo do kin. Avatar: The Way of Water je pojat jako rozsáhlý epos, který se zamýšlí nad smyslem rodiny, vztahem k přírodě a touhou lidstva po násilí a drancování.

Jedním je tento film zcela jedinečný – režisér a scénárista James Cameron totiž svůj film opatřil vysokou snímkovou frekvencí HFR (High Frame Rate) zvyšující kvalitu obrazu vyšším počtem promítaných snímků za sekundu, a to zcela novým způsobem. Některé scény se přehrávají rychlostí 48 snímků za sekundu, což jim oproti standardním 24 snímkům za sekundu dodává mnohem větší plynulost a realističnost. Díky tomu 3D akční scény působí neuvěřitelně pohlcujícím dojmem. To ale není vše.

Na rozdíl od několika filmů s vysokým počtem snímků za sekundu, které již byly k vidění (jednalo se například o trilogii Hobit nebo filmy Blíženec či Ulička slávy Anga Leeho), pokračování Avatara využívá tuto technologii jinak. Cameron totiž nepoužívá HFR v celém filmu, ale spoléhá na něj pouze v hlavních akčních sekvencích, zatímco pomalejší dialogové scény vypadají, jako by běžely rychlostí 24 snímků za sekundu. Přesto však celý film ve skutečnosti běží rychlostí 48 snímků za sekundu, avšak klidnější scény využívají zdvojených snímků, aby oklamaly divákův mozek (jelikož ten je vnímá, jako by je viděl ve standartní kinematografické snímkové frekvenci).

The Way of Water tak často přeskakuje z hyperrealistického HFR do pseudo 24 FPS v jedné scéně. Jde o strategii, o které Cameron mluví již léta. V roce 2016 poznamenal, že HFR je „nástroj, nikoli formát“. Použití vysoké snímkové frekvence v celém filmu totiž může působit rušivě například při pomalých dialozích.

Cameronův dvojí přístup k HFR však bude s největší pravděpodobností diváky přijat rozporuplně. Pravděpodobně jim totiž chvíli potrvá, než si zvyknou na střídání záběrů s vysokou snímkovou frekvencí a zdvojené záběry ve 24 FPS. Rozhodně stojí za to, na film do kina zajít a udělat si na celou věc vlastní názor.

Zdroj: engadget.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.