Bagr bez řidiče ukazuje novou cestu autonomních vozidel

Autonomní technologie se v posledních letech zkouší prosazovat ve velkém množství dopravních odvětví. Kromě samořiditelných aut vyvíjí inženýři samořiditelné náklaďáky, samořiditelné drony, samořiditelné lodě a nyní se objevuje samořiditelný bagr.

Ten je projektem společnosti Built Robotics, která by jej ráda dostala v nejbližší době na trh. Koncept zařízení je v jádru velmi jednoduchý, místo celého dne sezení v prašném a hlučném prostředí kabiny strojů, ráno operátoři zadají souřadnice velikosti jámy, kterou je třeba vykopat a pak jen sledovat práci strojů a případně ji v případě potřeby zastavit.

Stavební stroje používají podobnou technologii jako autonomní vozidla. Jsou vybaveny jednotkou polohy GPS, která snímá jejich přesnou polohu, a prostor kolem sebe dokáží vnímat díky laserovým senzorům LIDAR. Celá technologie však musí být speciálně konstruovaná a chráněná kvůli prašnému prostředí a silným vibracím. V současnosti jsou bagry testovány nedaleko San Franciska, kde vyklízí prostor skládky stavebního odpadu.

Ředitel společnosti Built Robotics Noah Ready-Campbell, který působil řadu let ve společnosti Google a eBay se rozhodl založit vlastní firmu, ve které využije své zkušenosti z dětství, kdy jezdil se svým otcem po staveništích v USA.

Využití autonomních technologií na stavbách má svou budoucnost. Výrobce těchto buldozerů si od jejího zavedení slibuje zmenšení počtu pracovních úrazů. Zároveň má také tato technologie výhodu, že oproti provozu na komunikacích nemusí počítat s tolika faktory, jako jsou chodci, cyklisté nebo ostatní auta. A minimálně u bouracích a odklízecích strojů nemusí být jejich přesnost tak vysoká. Během práce spolu stroje navíc mohou komunikovat a svou práci tak výrazně zefektivnit. Jestli společnost Built Robotics plánuje i vývoj i dalších stavebních strojů zatím známo není.

Zdroj: theverge.com