Barcelona zavádí nový prvek systému Smart city, Superbloky bez automobilové dopravy

Barcelona bývá za běžných okolností velmi rušné město, v posledních dnech je však na některých místech v jejím centru neobvyklý klid. Důvodem této změny je absence automobilového provozu, a tak je místo hlučících motorů slyšet zpěv ptáků a hrajících si dětí, které si užívají na hřištích, jež vyrostla na místech bývalých parkovišť.

Doprava zmizela z několika míst španělské metropole v rámci projektu budování tzv. superbloků, projektu, jenž má učinit střed města přívětivější pro běžné obyvatele. V Barceloně vyrostlo těchto míst šest a každé z nich je tvořeno devíti sousedícími bloky. Do prostoru mezi nimi smí pouze automobily se speciálním povolením a mohou tam jet pouze rychlostí deset kilometrů za hodinu.

Základní myšlenkou je snížit smog a zvukové znečištění v centru města. Jde o experiment, který by se v případě úspěchu mohl rozšířit i do dalších částí města a na další místa ve Španělsku. Aby obyvatelé daných lokalit nepřišli o své pohodlí spojené s parkováním v místě bydliště, bylo pro každý super blok vybudováno jedno velkokapacitní pozemní parkoviště.

Proti projektu protestují někteří obyvatelé, kteří kritizují především nemožnost parkování přímo pod okny svých domů (což však stejně nebylo – často kvůli vysokému počtu zaparkovaných automobilů – možné). Řada z nich se také obává, že nemožnost přijet autem ovlivní obchody a služby, jež se v dané oblasti provozují.

Náměstek primátora Barcelony, který má na starost urbanismus, řekl, že podle odborných studií zabírá automobilová doprava až 60 procent prostoru ve městě. A to by se podle něj mělo změnit. Projekt je součástí programu Smart city. Faktor chytrosti města v tomto případě nespočívá v použitých technologiích, ale ve snaze otevřít veřejný prostor lidem.

Barcelona je prvním světovým velkoměstem, jež k radikálnímu kroku regulace automobilové dopravy přistoupilo. Brzy se k ní možná připojí i další města jako Seattle, Bordeaux, Edinburghu nebo Florencie.

Zdroj: bbc.com