Budoucnost umělé inteligence podle SAS: Výzvy a příležitosti v roce 2025
Umělá inteligence (AI) se neustále rozvíjí a její inovace mají potenciál ovlivnit snad každou oblast našeho života. Rok 2025 přinese další rozmach této unikátní technologie. Budeme svědky nárůstu jejích oborových specializací a vývoje regulací. Začne docházet k potřebnému vymezení hranic tak, aby AI sloužila jako nástroj prospěšný celé společnosti. S vyjasňujícími se hranicemi využití AI je ale nezbytné, aby společnosti adaptovaly své strategie a procesy, a nadále tak zůstaly konkurenceschopné a společensky odpovědné. Do popředí proto vystoupí také otázky jako udržitelnost či problematika autorských práv a ochrany soukromí, což jsou oblasti, které experti ze společnosti SAS dlouhodobě sledují.
Experti SAS se problematikou AI zabývají již od jejích počátků a mají rozsáhlé znalosti o obchodních i technologických aspektech této technologie. Každá z jejich následujících predikcí o formování AI v roce 2025 proto přináší jedinečný pohled na budoucnost AI, a to od inovací v oblasti udržitelnosti či kybernetické bezpečnosti až po rozvoj nových technologií, které mění způsob, jakým pracujeme s daty a vytváříme hodnoty.
Rychlejší trénink modelů sníží uhlíkovou stopu AI
Rychlost a efektivita algoritmů jsou zásadními faktory pro snížení spotřeby cloudových zdrojů. Energeticky náročná AI sice nadále podporuje rozvoj udržitelných zdrojů energie včetně té jaderné, ale poptávka po energeticky efektivnějších modelech poroste. Stejně jako v odvětví domácích spotřebičů a automobilového průmyslu se i modely AI musí stát úspornějšími.
– Bryan Harris, Chief Technology Officer, SAS
Útoky AI ohrožují náš způsob života
Schopnost AI personalizovat a fungovat ve velkém měřítku mění náš vztah k informacím a přispívá k nárůstu dezinformací a manipulace společenských norem. Útoky AI mohou cílit na jednotlivce, skupiny nebo instituce, což náš způsob života ohrožuje. Demokratické společnosti a jejich vlády mají zájem na ochraně občanského diskurzu, voleb a kulturních norem. Vedoucí pracovníci podniků by proto měli usilovat o etické využívání AI a zveřejňovat zásady, standardy a pravidla pro její kontrolu.
– Steven Tiell, Global Head of AI Governance Advisory, SAS
Problémy s daty prohlubují rozdíly
Rok 2025 odhalí, že některé organizace díky generativní umělé inteligenci (GenAI) prosperují – předstihují konkurenci, vytvářejí specializované zákaznické zkušenosti a rychleji uvádějí na trh inovativní produkty. Jiné organizace však v závodě s generativní AI zaostávají, protože zanedbaly klíčovou skutečnost: AI potřebuje kvalitní data. Špatná data omezují výkon AI, a organizace proto musí mít odvahu ustoupit a řešit problémy s daty, které je všudypřítomně zatěžují.
– Marinela Profi, Global GenAI/AI Market Strategy Lead, SAS
Hype kolem GenAI opadne
GenAI nikdy nepřestane být zajímavá, ale dospěli jsme do bodu, kdy hype cyklus bereme s rezervou a zaměřujeme se na skutečnou obchodní hodnotu. To se děje zjednodušením našich přístupů, pravidel a modelů a jejich doplněním o cílené využití velkých jazykových modelů (LLM) a specializovaných malých jazykových modelů (SLM). Doporučujeme sledovat akcie společnosti Nvidia.
– Jared Peterson, Senior Vice President, Platform Engineering, SAS
Poskytovatelé cloudu a uživatelé AI sdílí odpovědnost za životní prostředí
Důraz na rychlé zavádění AI vede k neefektivním modelům, které spotřebovávají obrovské množství cloudových zdrojů a přispívají k větší uhlíkové stopě. Zodpovědnost za snížení dopadu na životní prostředí nespočívá pouze na poskytovatelích hardwaru a velkých hráčích – jde i o sdílenou odpovědnost uživatelů AI, kteří spravují data a úlohy AI. Efektivnější vývoj modelů AI – umožněný cloudově optimalizovanými platformami pro data a AI – přispěje ke snížení nadbytečné duplicity, plýtvání a spotřeby energie.
– Jerry Williams, Chief Environmental Officer, SAS
Titáni zítřka využívají AI již dnes
V roce 2025 budou v IT bitvách vítězit organizace plně využívající AI. Jak se generativní AI proměňuje z „nablýskané hračky“ v „další běžnou technologii AI“, organizace plně zprovozní všechny formy AI, aby automatizovaly rutinní úkoly, a tím uvolnily zaměstnance pro práci s vyšší přidanou hodnotou. Tato automatizace umožní organizacím činit rozhodnutí rychleji, rozpoznávat příležitosti dříve a inovovat více než konkurence. Stručně řečeno: budou vítězit.
– Jay Upchurch, Chief Information Officer, SAS
LLM se stanou komoditou a začnou se specializovat
V roce 2025 se LLM stanou běžně dostupnými, což povede ke zhroucení cenových modelů AI, jelikož základní schopnosti budou nabízeny zdarma. Skutečná hodnota se přesune na specializované služby a doménově specifické aplikace postavené na těchto modelech. Současně vzestup otevřených LLM zpochybní dominanci několika klíčových poskytovatelů, což povede k decentralizovanějšímu prostředí, kde budou hlavními konkurenčními faktory přizpůsobení a integrace.
– Udo Sglavo, Vice President, Applied AI & Modeling, R&D, SAS
Zrychlení cloudu spustí velkou racionalizaci IT
Podniky již dlouho využívají oddělené systémy, z nichž každý slouží jinému účelu nebo segmentu zákazníků. IT týmy se nyní prohýbají pod tíhou složitých integrací a nejsou schopné zajistit agilitu, kterou jejich podniky potřebují. Na obzoru je velká racionalizace IT, kde lídři využijí cloud k zjednodušení svých IT infrastruktur a vztahů s dodavateli, získají kritickou rychlost a sníží náklady. Největší hodnotu získají ti, kteří přejdou na cloudovou platformu poháněnou AI, jež zastřeší více funkcí, dosáhnou integrace, demokratizace dat a schopností rozhodování napříč celým životním cyklem zákazníka i podnikem.
– Stu Bradley, Sr. Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions, SAS
Pro marketéry se GenAI stává osobnější a pokročilejší
V roce 2025 budou marketéři přecházet od jednodušších aplikací GenAI zaměřených na produktivitu a tvorbu obsahu k pokročilejším schopnostem AI, které zajišťují konkurenční výhodu a růst příjmů. Kromě LLM začnou marketéři využívat nástroje GenAI jako syntetická data a digitální dvojčata a pokročilé technologie AI jako je strojové a hluboké učení, aby zajistili personalizované zážitky a efektivní kampaně s důrazem na ochranu soukromí zákazníků.
– Jennifer Chase, Chief Marketing Officer, SAS