Čím dál více herních projektů na Kickstarteru neuspěje, na vzestupu jsou deskové hry

Čím dál více her, které v poslední době vybírají na Kickstarteru peníze, neuspěje a na vzestupu jsou naopak deskové hry. Deskové hry tvořily 24 % všech peněz vybraných pro úspěšné projekty všech kategorií v první polovině letošního roku.

Např. desková hra na motivy herní hororové série Resident Evil s názvem Resident Evil 2 vybrala na populární crowfundingové platformě 1 050 000 dolarů. Tento rok vybrala desková hra Kingdom Death dokonce 12 mil. dolarů, což z ní dělá čtvrtý nejúspěšnější „kickstarterovský“ projekt vůbec. Oproti tomu počet úspěšně zafinancovaných videoher již nějakou dobu zůstává přibližně na stejné úrovni. Z 21 her, které měly na Kickstarteru v posledních dvou letech svou kampaň, bylo úspěšných 5.

Za poslední dva roky zaznamenávají na platformě největší úspěch právě deskové hry. Kickstarteru nyní dominují projekty jako Exploding Kittens s vybranými 8,7 mil. dolarů, The 7th Continent (7 mil. dolarů) nebo Zombicide (5 mil. dolarů). U videoher dnes vítězí hlavně nostalgie po klasických titulech v novém kabátě, resp. jejich pokračováních, viz RPG Pillars of Eternity (3,9 mil. dolarů) a Torment: Tides of Numenera (4,1 mil. dolarů), akční Mighty No. 9 (3,8 mil. dolarů) nebo mimořádně úspěšná kampaň na třetí díl kultovní akční adventury/RPG Shenmue, na niž přispěli backeři částkou 6,3 mil. dolarů.

Seznam videoherních projektů, jež neuspěly, je však delší. Připomeňme např. Godus, nástupce legendární stavitelské strategie Populous od legendárního designéra Petera Molyneuxe, nebo adventuru v otevřeném světě Yogventures, případně herní konzoli OUYA, do níž se vkládaly velké naděje. Data ze zprávy herní konzultantské společnosti ICO Partners tento trend potvrzují – v první polovině tohoto roku dosáhla celková částka úspěšně zafinancovaných videoher 9,4 mil. dolarů, což je zhruba třikrát méně než ve stejném období roku 2013. Jinak řečeno, v první polovině letošního roku uspělo pouze 179 her, zatímco 690 se potázalo s nepořízenou. Ve srovnání s deskovými hrami jejich počítačové protějšky dopadly neslavně – za stejné období se zafinancovalo 957 projektů a neuspělo 581, přičemž celkově se vybralo 69 mil. dolarů.

Celkový počet kampaní deskových her a videoher se od spuštění Kickstarteru v roce 2009 vyšplhal na 34 000, přičemž téměř dvě třetiny z nich nebylo úspěšných. Za stagnací úspěšných videoherních projektů na této platformě může stát i konkurence v podobě platformy Fig, prostřednictvím níž dostávají vývojáři i sponzoři z prodeje her podíly na zisku a kde byly v poslední době zafinancovány projekty jako např. Wasteland 3 nebo Psychonauts 2.

 

Zdroj: gamesindustry.biz, icopartners.com