Foto: Wikimedia

Dodavatelé Walmartu raději vyjednávají s umělou inteligencí než s člověkem

O tom, že umělá inteligence stále více proniká do všech odvětví lidské činnosti, vypovídá také zkušenost maloobchodního řetězce Walmart. Ten využívá chatbota od společnosti Pactum AI k automatickému vyjednávání některých dodavatelských nabídek. Technologie nejenže šetří v průměru tři procenta na smlouvách, ale je výhodnější i pro dodavatele. Podle Walmartu dávají přednost smlouvání s AI před člověkem tři ze čtyř dodavatelů.

Systém Pactum pouze požádá společnost Walmart o nastavení rozpočtu a požadavků, jako jsou slevy a platební podmínky. Požadavky dodavatele porovnává s trendy, hodnotami komodit a náklady konkurence. Poté může umělá inteligence uzavřít dohodu během několika dní, namísto týdnů či měsíců, jak probíhají běžná jednání. Společnost Walmart tento nástroj nejprve zkoušela v Kanadě, ale od té doby rozšířila jeho používání také do USA, Chile a Jihoafrické republiky.

Umělá inteligence v současné době vyjednává pouze o nákupních vozících a dalších nezbytných věcech, které se používají v obchodě, nikoli o produktech, jež zákazníci najdou v regálech. Nedokáže také zcela nahradit lidské pracovníky. V současné době se technologie používá zejména pro snazší úkoly. Je také potřeba si uvědomit, že bot jedná se skutečným člověkem, úplná automatizace je proto nemožná.

Jde o odlehčení lidským týmům a propouštění pracovníků zatím nehrozí. Pravdou je, že umělá inteligence přichází v době, kdy mnoho společností sáhlo k hromadnému propouštění, aby ustály těžkou ekonomickou situaci. Chatboti, jako je tento, mohou společnosti Walmart a dalším firmám pomoci minimalizovat dopady snižování počtu pracovních míst a zmrazení náboru. Walmart navíc již několik let experimentuje s roboty, kteří by mohli snížit potřebu zaměstnanců.

Zdroj: engadget.com