Elektromobily i chytrá města, to byl první ročník e-Salonu

Na výstavišti v pražských Letňanech proběhl o tomto víkendu veletrh e-salon, který svou náplní a programem potěšil mnoho milovníků moderních technologií a futuristů. Jeho hlavní náplní byla dvě témata, která spolu úzce souvisí – čistá doprava a chytrá města budoucnosti. Svoji činnost a produkty prezentovaly větší i menší zahraniční společnosti a vidět byli zástupci domácí scény, kteří se mezi konkurencí rozhodně neztratili.

Ať žije čistá jízda

Asi největší prostor celého veletrhu dostaly automobily s hybridním a elektrickým pohonem. V rámci programu e-salonu se organizátorům podařilo zajistit několik exkluzivních českých premiér. Mezi největší lákadla patřilo představení modelu Audi e-tron, který byl světu představen v září v San Franciscu. Hned několik novinek přinesla Toyota, která představila svůj hybridní model Camry a vodíkovou Toyotu Mirai. Pozadu nezůstal ani Volkswagen, který se pochlubil svým elektrickým užitkovým modelem e-Crafter.

Chybět nemohla ani automobilka Tesla, která je pro mnoho lidí synonymem pro elektromobily. Na samotném veletrhu byly přítomni zástupci vídeňské pobočky, která zajišťuje distribuci pro Českou republiku, zájemci si mohli důkladně prohlédnout Teslu Model X. Kromě toho bylo součástí sobotního programu také setkání majitelů těchto exkluzivních elektromobilů, spojené s pokusem o záznam do knihy rekordů v hromadném synchronizovaném X-MAS mávání křídly.

Kromě automobilů, které mají alternativní pohon přímo v základní výbavě, si zájemci mohli prohlédnout také dodatečně upravené automobily, které původně využívaly konvenční palivové motory. Jedním z takových aut byla Toyota Electric Cruiser, terénní vozidlo s pohonem všech čtyř kol. Tento pracant je využíván v provozech s problematickým odvětráváním, jako jsou důlní stavby, ražby tunelů nebo velké haly.

Chytrá města a cesta do budoucnosti

Velkým tématem byla chytrá města, jejich rozvoj a budoucnost. Do této kategorie můžeme počítat i nabíjecí infrastrukturu, která pozvolna proniká do veřejného prostoru. Velmi zajímavou a komplexní nabídku v tomto ohledu nabídl stánek společnosti Siemens. Ten nabízí hned několik typů nabíjecích stanic. Od nejmenších, určených především pro soukromé použití u majitelů elektromobilů, přes velké s výkonem až 150 kW, které jsou schopné díky technologii rychlonabíjení doplnit energii v elektromobilech na 100 km za deset minut.

Právě 150kW nabíjecí stanice měla na veletrhu svoji premiéru a některé indicie naznačují, že by se mohla v relativně krátké době objevit i v ulicích České republiky. Jedna tato stanice může nabíjet dva automobily zároveň. U Siemensu jsme si také nemohli nevšimnout unikátního elektrického minivanu Volkswagen, který vznikl rekonstrukcí veterána vyrobeného v sedmdesátých letech.

Mezi chytrá města by se ráda zařadila i česká metropole, která v tomto ohledu spolupracuje s operátorem ICT. Jeho hlavním úkolem je shromažďovat a koordinovat projekty, které souvisí s moderními proměnami Prahy. Jeho záběr je velmi široký, součástí jsou alternativní dopravní systémy jako je carsharing, podpora zelené energetiky a stavby chytrých budov stejně jako bezodpadová politika.

Součástí projektů, které ICT spravuje, je také karta Lítačka, která slouží jako elektronická jízdenka. Její funkce by se blízké budoucnosti měly rozšířit a podle zástupců ICT, se kterými jsme se v rámci veletrhu setkali, je v plánu, že se její možnosti brzy přesunou i na NFC čipy mobilních telefonů, takže platová kartička nebude nutná.

Česká stopa

Součástí e-salonu byli také čeští vystavovatelé, kteří prezentovali své projekty. Své výtvory zde prezentovali studenti a pracovníci pražského ČVUT, kteří se účastní již několikátou sezónu závodu elektrických formulí a svůj stroj neustále zlepšují.

Podobně jako ČVUT se vlastním elektromobilem, tentokrát tedy osobním automobilem, prezentovala také Technologická univerzita Ostrava, v jejíchž laboratořích studenti a akademičtí pracovníci vyvíjejí již několikátý funkční elektromobil. Jejich automobily pracují se čtyřmi nezávislými motory. Každé kolo je tak možné pohánět individuálně a díky sofistikovanému řídicímu systému je možné upravovat jízdní vlastnosti automobilu tak, aby lépe vyhovoval dráze, po níž jede. Je možné nastavit zvýšení výkonu levých nebo pravých kol automobilu podle toho, jakou zatáčkou zrovna projíždí, nebo naprogramovat automatické zvýšení výkonu předních, respektive zadních kol v případě smyku, tak aby se automobil sám dorovnal.

Rozměrově největším a designově opravdu vytříbeným exponátem bylo letadlo Ønix českého startupu Pure-flight. Jedná se o elektrické sportovní dvousedadlové vrtulové letadlo s možnou nastavitelnou délkou křídel. Unikátní u něj je především délka letu, která je v případě plného nabití více než 2,5 hodiny. Společnost Pure-flight zatím vyrobila jeden exemplář, ale do budoucna plánuje výrobu dalších letadel.

Podle jejích zástupců se jedná o malou revoluci ve sportovním létání, protože létání s elektroletadlem je nerušené vrčením a vibracemi, ekologicky čisté a oproti konvenčním letadlům také levné. Součástí letadla je i nabíjecí stanice, schopná dobít jej do 85 procent za 20 minut.