Experimentální vozidlo Bloodhound SSC absolvovalo testovací jízdu, dosáhlo rychlosti 320 km/h

„Supervozidlo“ Bloodhound SSC dokončilo testovací jízdu, při níž dosáhlo rychlosti 320 km/h. Cílem tvůrců je dostat se na rychlost podstatně vyšší, téměř 1230 km/h.

Pokud by byli úspěšní, čeká vozidlo ještě poslední cíl, dosáhnout konečné rychlosti 1600 km/h v poušti Kalahari na jihu Afriky. Test se uskutečnil v uzavřené části letiště Newquay v britském Cornwallu a měl prokázat, že dlouho připravovaný projekt (oznámen byl v již v roce 2008) je stále životaschopný.

Bloodhound SSC je na nadzvukovou rychlost patřičně vybaven – používá tryskový motor Eurojet EJ200, kterým jsou vybaveny letouny Eurofighter Typhoon. Kola o průměru 900 mm se otáčejí rychlostí více 10 000 otáček za minutu. S plnou nádrží váží stroj téměř 6,5 tuny a měří 12,8 m. K dosažení maximální rychlosti ale ani motor z tryskového letadla nebude stačit, takto by byl experimentální vůz omezen na rychlost „jen“ 1040 km/h. Finální konfigurace tedy počítá s instalací raketového pohonného systému, který dodá aeronautická společnost Nammo.

Pro úvodní pokus o rychlostní rekord by mělo být vozidlo vybaveno jednou pohonnou jednotkou (raketou), která dokáže vygenerovat 40 kN tahu. Tato konfigurace potom bude vyměněna za hybridní raketový systém, který v kombinaci s tryskovým motorem „postrčí“ Bloodhound k rychlosti 1600 km/h. Celkově tak bude mít tah motoru sílu 212 kN, což je osmkrát více, než jak velký tah vygenerují na startovním roštu motory formulí 1.

Problémem jsou však pro tým z Bristolu finance. Financování totiž zcela závisí na ochotě sponzorů a příspěvcích od fanoušků. Nedostatek peněz také stojí za prodlevou v testování, které se uskutečnilo až 9 let po představení projektu. Nedávný test tedy sloužil i jako marketingová akce k přilákání potenciálních sponzorů. Bez dalšího financování se první pokus o rekord zdrží a proběhne až koncem příštího roku.

 

Zdroj: endgadget.com, bloodhoundssc.com