Zdroj: about.fb.com

Facebook testuje novou funkci, která by mohla zavést princip autorského práva u obrázků na sociální sítě

Autorská práva jsou v prostředích sociálních sítí trochu prázdný pojem. Formálně sice existují, ale doposud neexistuje síla, která by byla schopná na jejich dodržování dohlížet. I když v tomto ohledu se možná blýská na lepší časy. Facebook totiž představil svůj nový nástroj Rights Manager, tedy správce práv obrázků.

Funkce je zatím v rámci betaverze přístupná vybraným uživatelům, ale cílem Facebooku je její otevření všem. Důležitý je fakt, že tento systém by měl fungovat nejen v rámci Facebooku, ale také Instagramu, kde je práce s obrazovými daty mnohem hojnější. Ze svých obrázků si budou moci uživatelé dělat databázi a automatické systémy budou sledovat, kde všude se jejich obrázek objevil. U jednotlivých případů budou následně držitelé práv moci rozhodovat o tom, zda chtějí, aby se na konkrétním místě jejich obrázek vyskytoval.

Facebook nezveřejnil, kdo jsou první partneři, kteří budou moci funkci využít. Teoreticky je možné, že pokud by značka jako National Geographic nahrála své fotografie do Správce práv Facebooku, mohla by sledovat, kde se zobrazují, jako na stránkách Instagramu jiných značek.

Držitel autorský práv nahraje do databáze Facebooku soubor CSV, který obsahuje všechna metadata obrázku. Rovněž určí, kde platí autorská práva, a mohou určitá území vynechat. Následně dojde k ověření metadat a obrázku samotného. Součástí systému je také možnost vydat námitku proti nároku autorských práv. Takové případy pak bude Facebook řešit jednotlivě.

Pokud se tento systém dostane do běžné praxe, má potenciál změnit využívání sociálních sítí, především tedy Instagramu, kde často dochází ke sdílení obrázků mezi jednotlivými účty.

Zdroj: about.fb.com