Facebook vytvoří archiv politických inzerátů

Facebook oznámil plán na vetší transparentnost ohledně zveřejňování politických inzerátů a chce příští rok spustit archiv obsahující politické či volební inzeráty, které budou na sociální síti publikovány.

Stalo se tak těsně před zahájením slyšení v Kongresu, které se má zabývat údajným ruským ovlivňováním loňským amerických prezidentských voleb prostřednictvím sociálních médií. V této souvislosti předal v září Facebook Kongresu více než 3000 inzerátu, jejichž zadavatelem prý byla ruská internetová agentura.

Viceprezident pro reklamu ve Facebooku Rob Goldman na blogu uvedl, že společnost má v plánu zpřístupnit archiv s politickými nebo volebními inzeráty, ve kterém budou uvedeny i detaily typu pro jakou cílovou skupinu byl konkrétní inzerát určen nebo kolik zadavatele stály.

Facebook původně tento nápad odmítal, ale v důsledku kauzy „3000 údajně ruských inzerátů“ změnil názor. Dříve argumentoval tím, že on-line archiv s detaily o zadavateli inzerátu (nebo vůbec jen zveřejnění jejich jména) by porušil jejich práva na zachování mlčenlivosti. Jak již bylo řečeno, Facebook (společně s Twitterem a Googlem) má v souvislosti s kauzou tento týden svědčit před třemi kongresovými výbory, kde jim bude k posouzení předložena i související legislativa.

Facebook na blogu dodává, že archiv bude mít přesah i do jiných zemí a zaznamenány zde budou reklamy publikované v době voleb. Archiv bude nejprve testován v Kanadě a v USA dojde k jeho spuštění před volbami do Kongresu v listopadu příštího roku.

 

Zdroj: reuters.com