Facebook zablokoval nástroje na sběr dat o politické reklamě, řada neziskových organizací protestuje

Společnost Facebook přistoupila k rozsáhlejší blokaci nástrojů třetích stran, které shromažďují informace o politických reklamách. Jedná se o trochu kontroverzní krok, protože postihne především neziskové a zpravodajské organizace, které prostředí Facebooku monitorovaly a upozorňovaly na možné problémy. Vedení společnosti Facebook se ohradilo, že rozhodně nejde o cílenou blokaci kritiků, ale naopak o zásah proti subjektům, jež by potenciálně mohly zneužívat uživatelská data.

Vývojáři Facebooku vložili do programu několik řádků kódu který zabraňuje použití webových pluginů, které automatizují shromažďování informací ze sociálních sítí. Právě díky těmto nástrojům se podařilo v posledních dvou letech odhalit řadu nesrovnalostí ve fungování Facebooku.

O vzniklé situaci informoval server ProPublica.org, který shromažďuje díky 22 000 spřátelených uživatelů, údaje o více než 120 000 politických reklam fungujících na Facebooku. Její programy byli nyní zablokovány, stejně jako nástroje organizace Who Targets Me. Ta provozovala například plugin „Why am I seeing this“, jež umožňovala uživatelům zjišťovat proč jsou cílem sponzorovaných příspěvků.

Je pravděpodobné, že postup Facebooku přímo nesměřuje k umlčení kritiků, ale má za cíl ochránit uživatele. Samotný Facebook se snaží o větší transparentnost, například tím, že loni v květnu otevřel vlastní databázi politické reklamy. Podle server ProPublica.org však nebyla aktuální a často obsahovala zkreslené údaje. Chyběli v ní například reklamy americké Národní střelecké asociace. Databáze navíc není dostupná celosvětově.

Společnost Facebook serveru ProPublica slíbila, že v blízké budoucnosti funkce databáze a metodiku výběru upraví. Také slíbila, že by nové nástroje, které budou k dispozici v červnu stávající situaci změní a dovolí sběr určitého typu dat, nyní to však není možné.

Zdroj: propublica.org