Zdroj: Unsplash.com

Facebook zabránil rozsáhlé protiočkovací kampani, jejíž součástí měli být influenceři

To, že jsou sociální sítě přes veškerou snahu jejich provozovatelů opravdovým semeništěm dezinformací, asi není třeba zdůrazňovat. Část dezinformací se šíří organicky díky algoritmům sociálních sítí samotných, objevují se ale i cílené organizované kampaně s větším dosahem. A právě jednu takovou nyní zmařila společnost Facebook.

Odhaleny byly stovky propojených účtů, které šířily dezinformace zaměřené proti očkování. Cílily dle dosavadních zjištění především na uživatele v Indii, Latinské Americe a USA. Součástí celé akce byl plán najmout v cílových oblastech influencery, kteří by pomáhali s šířením obsahu. Za jednáním s nimi stála britská marketingová agentura Fazze vlastněná Ruskou společnosti AdNow.

Kampaň měla vypuknout na přelomu jara a léta a Fazze nabízel vybraným influencerům s velkým dosahem peníze výměnou za šíření svých názorů a informací. Podle Facebooku to byla druhá podobně rozsáhlá vlna pokusů poškození pověsti západních vakcín. Vyšetřování Facebooku odhalilo, že v listopadu 2020 se stejná síť pokusila uvést na sociální sítě vlnu falešných informací o tom, že AstraZeneca používá upravené geny šimpanzů.

Facebook uvedl, že odstranil 65 účtů na Facebooku a 243 účtů na Instagramu kvůli porušení pravidel sociálních sítí. Ben Nimmo, vedoucí zpravodajských informací o hrozbách Facebooku, popsal kampaň jako „dezinformační prádelnu“, která pracovala nezávisle na několika platformách, což mělo přispět ke zvýšení uvěřitelnosti informací.

Zdroj: bbc.com