Gamescom 2017 nezklamal, jen novinek mohlo být více
Největší herní výstava v sobotu skončila a my máme čas bilancovat. V první řadě je třeba říci, že celkově se letošní ročník vydařil. Trailery byly i tentokrát řádně „našlapané“, návštěvnost se odhaduje na minimálně 345 tisíc lidí (stejně jako loni), výstavní plocha zabírala poprvé 201 000 m2 a došlo i na několik příjemných překvapení. Jen novinek mohlo být více… Co zajímavého se tedy letos urodilo? Podívejte se na to s námi v našem bilančním článku.
O tom, že Gamescom nabývá na důležitosti, svědčí i to, že zde byl Microsoft, který představil na závěr své prezentace speciální edici nové konzole Xbox One X – Project Scorpio, což je vlastně něco jako Day 1 edice. Zároveň oznámil, že spouští předobjednávky konzole Xbox One X a že pro ni chystá přes 120 her, ať již nových nebo graficky vylepšených (v rozlišení 4K) z původní konzole Xbox One. Nová konzole vstoupí na trh 7. listopadu.
Microsoft potěšil i hráče dlouho vyhlížející další díl legendární strategické sérii Age of Empires. Letos se dočkali, Age of Empires IV je ve vývoji a pracuje na něm zkušené kanadské studio Relic Entertainment, stojící např. za RTS ze světa Warhammeru (Warhammer 40k: Dawn of War). Microsoft také oznámil, že chystá remaster Age of Empires II a Age of Empires III. Další oznámení se týkalo hry Sea of Thieves, bude totiž podporovat cross-play mezi PC a konzolí Xbox One. Od Microsoftu jsme se v neposlední řadě dočkali nového traileru na Middle-earth: Shadow of War. Softwarový kolos na Gamescomu potěšil a spokojeni mohli být po delší době i PC hráči.
Naproti tomu prezentace konkurenta Sony byla o poznání skromnější. Japonská společnost se o Gamescom nikdy příliš nezajímala a letošní ročník nebyl výjimkou. Společnost zde neměla ani vlastní vystoupení, natož aby přivezla živé vysílání z nějaké novinky. Jediné opravdové oznámení se týkalo speciální edice PS4 v provedení závodní hry Gran Turismo. Na místě byly hratelné ukázky z her Detroit: Become Human, Uncharted: The Lost Legacy a Gran Turismo Sport. A to je skoro vše, pokud nepočítáme launch trailer očekávané multiplayerové FPS Destiny 2 (tu bylo také možné si zahrát) nebo trailer na Shenmue III.
Nintendo vzalo letošní Gamescom vážně a fanouškům nadělilo solidní příval zejména herních ukázek. I když pouze prostřednictvím živého vysílání. Mezi ukázkami se vyjímala pasáž ze Super Mario Odyssey.
Japonský videoherní kolos mimo jiné oznámil, že handheld 3DS XL inspirovaný konzolí SNES dorazí do Evropy 13. října. Dozvěděli jsme se také, že Pokemon Ultra Sun and Ultra Moon je možné si již předobjednat on-line ve Velké Británii, Fire Emblem Warriors se dostane na handheld 3DS a konzoli Switch na podzim a očekávaná akční adventura Metroid Samus Returns se blýskla novým trailerem.
Vydavatel EA také nezahálel a měl na místě na rozdíl od Nintenda a Sony krátké vystoupení. Nedozvěděli jsme se sice nic převratného, ale jeden z největších herních vydavatelů dodal k některým očekávaným hrám nové podrobnosti. Asi nejzajímavější hru zde zastupovala on-line FPS ze světa Star Wars Battlefront II, ostře sledované pokračování hitu z roku 2015. Hratelná ukázka obsahovala pasáž nazvanou Starfighter Assault a podívali jsme se v ní do vesmíru. Nový trailer dostala i FIFA 18, který otevírá v současnosti nejlepší fotbalista planety Ronaldo. EA kromě jiného oznámila i nový přídavek do polozapomenuté „simulace života“ The Sims 4 s názvem Dogs & Cats.
Vydavatelský gigant má také v plánu vydat indie 3D plošinovku Fe švédského studia Zoink z programu EA Originals, jímž EA podporuje malá talentovaná studia a něčím unikátní herní počiny. Fe má vyjít začátkem příštího roku a dostane se i na konzoli Switch. V neposlední řadě se chystá EA vydat edici Battlefield 1 Revolution, která bude obsahovat veškerý obsah, jejž společnost pro tuto FPS z první světové války zatím vydala. Battlefield 1 dostane rovněž nový režim s názvem Incursion.
Bethesda, další velký americký vydavatel, se letos spolehl na předvedení dalších ukázek z her, které již odhalil na výstavě E3 v červnu, a upřesnil několik dat vydání. Wolfenstein II bude mezi hrami, které dostanou grafický „facelift“ na nové konzoli Xbox One X. Bethesda se také pochlubila novou ukázkou z hororové hry The Evil Within 2, kde se zájemci dozvěděli více o příběhovém pozadí. Novou hratelnou ukázkou se předvedlo volné pokračování akční stealth hry Dishonored 2 s názvem Dishonored: Death of the Outsider. Bethesda mimo to oznámila data vydání dvou VR verzí populárních her – Fallout 4 a Doom VFR v první polovině prosince letošního roku. První bude kompatibilní s platformou PSVR a HTC Vive a druhá bude exkluzivně určena pro Vive. Ani jedna z nich nebude potřebovat ke spuštění své „originály“.
Ubisoft měl velkou show na E3 a letos zvolil skromnější formát bez osobního vystoupení. To ovšem neznamená, že nemělo co nabídnout, i když to byly většinou známé hry. Fanouškům nicméně udělalo radost oznámení pokračování dalšího dílu známé série budovatelských strategií Anno, tentokrát s podtitulem 1800. Dočkáme se jej v zimě příštího roku. Očekávaný Assassin’s Creed se zde předvedl hned ve dvou trailerech, jednom hratelném a druhém „cinematickém“. Ubisoft také oznámil, že taktická FPS Tom Clancy’s Rainbow bude od 24.–27. srpna fungovat v režimu free-to-play, což má nalákat hráče na chystaný přídavek Operation Blood Orchid. Dále jsme mohli vidět Far Cry 5, For Honor, Just Dance 2017, The Crew 2 nebo Mario + Rabbids: Kingdom Battle.
Velké vydatele jsme vyčerpali, co nabídl Gamescom dál? Např. zde došlo k představení dalšího hardwaru (kromě již zmíněné speciální edice Xboxu One X) – společnost HP tady ukázala řadu herních laptopů Omen X, o které jsme včera přinesli zprávu. Společnost NVIDIA oznámila, že pracuje s vydavatelem Square Enix na konverzi Final Fantasy XV, v níž předvede nové technologie, a japonský vydavatel se také pochlubil novým trailerem volného pokračování adventury Life is Strange s názvem Life is Strange: Before the Storm.
Bez zajímavosti není ani to, že Destiny bude na PC podporovat technologii HDR. Ale to je spíše jen detail.
Na Gamescomu toho bylo k vidění hodně, jen novinek mohlo být o něco více. Gamescom ale již nějakou dobu neslouží jen jako místo k potvrzování her oznámených dříve na rozmáchlejší americké E3 a dodání detailů k nim a postupně si i směrem k návštěvníkům nachází svou tvář. A to nás může jen těšit.