Google a Facebook čelí nařčení z porušování GDPR
Web na ochranu práv spotřebitelů a soukromí noyb.eu nařkl společnosti Google a Facebook z porušování nového zákona EU GDPR, a to jen několik hodin poté, co v pátek vstoupil v účinnost. Podle webu Google s Facebookem nutí své uživatele souhlasit s cílenou reklamou, aby mohli jejich služby používat (u Facebooku jde konkrétně o WhatsApp a Instagram). Web na ně kvůli tomu podal čtyři stížnosti.
Nařízení, schválené před dvěma lety Evropskou radou a parlamentem, mění způsob, jak mohou firmy shromažďovat a používat osobní údaje zákazníků či uživatelů. Zákonem se musejí řídit i firmy mimo EU, pokud poskytují své služby v členských zemích EU.
Podle webu Google a Facebook nařízení porušují tím, že aplikují přístup „vezmi to, nebo to nech být“. Web upozorňuje, že zákazníci musejí s tím, že jejich osobní data budou shromažďována, sdílena a používána k cílení reklamy, vyjádřit souhlas. Zároveň připomíná, že GDPR explicitně povoluje uchovávat jakákoliv data nutná k fungování služby, zakazuje však sběr dat za reklamními účely bez souhlasu uživatele.
Některé společnosti působící mimo EU své služby po Evropě zablokovaly, aby se vyhnuly kolizi s GDPR a vysokým pokutám (v krajním případě až do výše téměř 20 mil. eur). Jiné, jako např. Twitter, zavedly s ohledem na nařízení možnost cílenou reklamu odmítnout.
Facebook ve svém prohlášení pro web BBC uvedl, že přípravou na implementaci GDPR strávil 18 měsíců a že požadavky zákona se řídí. Google sdělil, že soukromí a bezpečnost do svých produktů včleňuje již od nejranějších fází vývoje a zavázal se také k dodržování GDPR.
Zdroj: bbc.com