Google spustí nový systém vyhledávání předplacených článků

Společnost Google oznámila, že hodlá spustit nový systém, který dokáže vyhledávat předplacené články na internetových serverech výměnou za část zisku, které z nich plynou. Tato funkce by podle Googlu měla vést ke zvýšení počtu předplatitelů, díky tomu, že je dokáže na konkrétní obsah přímo navést.

Vyhledávací gigant údajně již nějakou dobu jedná s velkými vydavatelskými domy na přesných podmínkách. Nová služba by fungovala podobně jako cílená reklama, Google by porovnával priority uživatelů s placeným obsahem zpravodajských serverů a ve vyhledávání je spojoval. Richard Gingras, vedoucí Google news, v rozhovoru pro Financial Times řekl, že zisky, jež by z takového modelu plynuly, by byly pro vydavatele mnohem vyšší než propagace formou reklamy, která mnohdy pohltí i 30 procent příjmů.

Výši podílu nebo poplatku nemá zatím Google stanovenou a bude záležet především na dohodě s konkrétními společnostmi. Pro přesnější zacílení obsahů plánuje Google používat metody strojového učení.

Nabídku předplaceného zpravodajského obsahu veřejně odhalila minulý týden také společnost facebook, jež Googlu v mnohém konkuruje. Jeho model se však od nabídky Googlu liší. Facebook nabízí médiím možnost jejich předplacené články přímo distribuovat prostřednictvím platformy instant articles. Ta nabízí zadavatelům plný zisk z předplatného, avšak za cenu, že celý proces má v rukou společnost Facebook a odehrává se na její platformě. Jedná se tak spíše o distribuci než placenou službu.

Jestli vydavatelství podmínky Googlu akceptují nebo ne zatím není jisté. Pro vyhledávač hovoří především jeho obrovský dosah a možnost přesného zacílení. To by mohlo médiím poskytnout klíčovou konkurenční výhodu. Bude zajímavé dále sledovat rozvoj světového informačního trhu, vypadá to, že se v něm děje řada velkých změn. Rozvoj placené internetové žurnalistky by mohl také znamenat její zkvalitnění.

Zdroj: engadget.comgizmodo.com