Honda, Toyota a Nissan chtějí podporovat auta na vodík

I když se může zdát, že vše mimo elektrická vozidla dnes nemá v automobilovém průmyslu perspektivu, japonské automobilky Honda, Toyota a Nissan si to rozhodně nemyslí. Navazují totiž spolupráci s osmi významnými společnostmi a mají v plánu postavit do čtyř let v Japonsku 80 vodíkových tankovacích stanic a pomoci tak zvýšit počet aut na vodíkový pohon.

Dnes se v zemi nachází 91 takových stanic, takže do několika let by se měl jejich počet díky tomuto projektu téměř zdvojnásobit. Japonské automobilky jsou oblasti alternativních pohonů vůbec aktivní. Toyota koncem roku 2014 představila model Mirai poháněný vodíkovými palivovými články, který byl jako první svého druhu určen pro masovou produkci. Nissan minulý rok oznámil plány na vývoj technologie palivových článků založených na rostlinném etanolu.

Problémem je však zatím cena. Toyota Mirai stojí v přepočtu 59 tisíc dolarů, což je téměř dvojnásobek toho, co stojí srovnatelný elektrický vůz. Možná ještě větším problém představují náklady na stavbu vodíkových tankovacích stanic – jedna průměrně vyjde na 4,4 mil. dolarů. To je také jedním z důvodů, proč je aut na vodíkový pohon v Japonsku tak málo, jen asi 2200.

Partnerství s předními japonskými výrobci aut navázaly velké průmyslové společnosti jako Tokyo Gas, Idemitsu Kosan, Iwatani nebo Development Bank of Japan. Všichni zúčastnění si dali za úkol snížit náklady na budování vodíkových tankovacích stanic a svým vlivem chtějí přispět i k rozvolnění regulací provázejících tuto technologii.

Sama vláda si vytkla za cíl do roku 2021 zvýšit počet aut poháněných vodíkovými palivovými články na 40 tisíc. Iniciativa japonských společností a automobilek se tak může stát hybnou silou momentálně stagnujícího segmentu a zpřístupnit technologii masovému trhu, domnívá se web endgadget.com.

 

Zdroj: endgadget.com, hondanews.info