Hospodářské výsledky obchodu Alza.cz potvrdily pozici jedničky na trhu a naznačily další směr expanze

Největší tuzemský e-shop Alza.cz zveřejnil na dnešní tiskové konferenci kvalifikovaný odhad hospodářských výsledků za loňský rok a naznačil směr, kterým se vydá v tomto roce.

Čísla mluví za vše

Úspěchy obchodu Alza.cz se dají nejlépe demonstrovat na číslech, která dala společnost k dispozici. Loňský obrat byl 25 miliard korun, což je o 19,3 procenta více než v předchozím roce. Zastoupení má zatím Alza ve třech státech Evropy: v České republice, kde obrat vzrostl o 21 procent, na Slovensku se zaznamenaným 15procentním nárůstem obratu a v Maďarsku. Tam má Alza za sebou tři roky působení a nárůst obratu o 129 procent svědčí o tamní oblibě a překotném rozvoji. V loňském roce tam obrat obchodu přesáhl v přepočtu jednu miliardu korun. Celkově byl růst obratu v e-commerce českého trhu 17 procent a na maloobchodu se internetové obchody podílí jedenácti procenty (ale téměř polovina zboží typu IT / Elektro je koupena přes služby e-commerce).

Nejvyšší obrat přináší Alze dlouhodobě prodej mobilních telefonů a notebooků, tam obrat přesáhl v přepočtu dvě miliardy korun. Miliardový obrat přesáhly také počítačové komponenty, domácí a bílá elektronika a také televize.

Zajímavá je také statistika způsobu platby. Alza dlouhodobě upřednostňuje platby kartou, které honoruje nižší cenou za vydání zboží na pobočkách, a to se projevilo i v chování zákazníků. V loňském roce bylo prostřednictvím karty realizováno padesát jedna procent plateb kartou. Tento způsob platby tak poprvé v historii Alza.cz zaznamenal nadpoloviční většinu.

Přidaná hodnota Alza.cz

Podle zástupců z řad vedení obchodu Alza je jednou z příčin úspěchu společnosti přidaná hodnota, kterou se svým zákazníkům snaží nabídnout. Jednou z nich jsou finanční služby. Loni byla naplno spuštěna služba Třetinka, která umožňuje bez jakýchkoli doplatků odložit platbu dvou třetin nákupu až o tři měsíce. Alza zaznamenala zájem 11 000 zákazníků, z nichž 3000 jich využilo službu opakovaně. Služba Alza NEO, spočívající v pronájmu vybraného druhu zboží (především mobilních telefonů) za poplatek, by se v letošním roce měla rozšířit o programy určené firmám a společnostem.

Pro provoz Alza.cz je také důležitý stabilní systém plně vyhovující náročným podmínkám. Alza jej proto vyvíjí sama, aby jej měla zcela pod kontrolou. V loňském roce se podle statistiky podařilo 10,3 milionů objednávek a v nejnáročnější den v roce, 17. 12. 2018, tedy pondělí před Vánocemi, musel systém zvládnout zpracovat 109 648 objednávek a v době nejvyšší špičky potom 6,5 objednávek za vteřinu.

Plány na tento rok

Na závěr konference prozradili zástupci společnosti Alza.cz několik střípků z plánů, jež mají na tento rok. Alza.cz je v prostředí českých e-shopů v mnoha oborech jedničkou. Na přelomu pololetí by ráda získala také titul největší sportovní e-shop v ČR a podle prognóz a stávajícího vývoje trhu by se jí to mohlo podařit. Kromě toho je naplánovaný start segmentu PETCARE, takže do nabídky obchodu přibudou v široké míře i potřeby pro domácí mazlíčky.

Dalším velkým plánem je potom podpora rozvoje v Maďarsku a přípravy na expanzi na trhy v Německu a v Rakousku. Rozrůst by se mělo také portfolium značky AlzaPower, jež byla představená v loňském roce.