Foto: se svolením Alphabet

Hráči Go se přizpůsobují umělé inteligenci a hrají stále lépe

Začátkem letošního roku se amatérskému hráči hry Go podařilo porazit jeden z nejlepších systémů umělé inteligence v této hře. Tohoto vítězství však bylo ve skutečnosti dosaženo pomocí strategie vyvinuté s pomocí programu, který vědci navrhli k prozkoumání slabých míst systémů, jako je KataGo. I tak šlo ale o velký úspěch.

Nyní se ukazuje, že se jednalo jen o jeden z mnoha aspektů renesance hry Go, která od přelomového vítězství AlphaGo v roce 2016 prošla řadou kreativních vylepšení, jež vymysleli lidští hráči. V nedávné studii publikované v časopise PNAS vědci z City University of Hong Kong a Yale například zjistili, že lidští hráči Go se v posledních letech stali méně předvídatelnými. Vědci k tomuto závěru dospěli na základě analýzy souboru dat obsahujícího více než 5,8 milionu tahů ve hře Go provedených během profesionálních her v letech 1950–2021 a s pomocí umělé inteligence vytvořili statistiku nazvanou Index kvality rozhodnutí (DQI), která dokáže zhodnotit každý jednotlivý tah.

Poté, co bylo každému tahu v souboru dat přiřazeno skóre DQI, tým zjistil, že před rokem 2016 se kvalita profesionální hry rok od roku zlepšovala poměrně málo. Tým zaznamenal nanejvýš pozitivní medián roční změny indexu DQI o 0,2. V některých letech celková kvalita hry dokonce klesala. Od nástupu umělé inteligence v roce 2018 se však mediánové hodnoty DQI měnily tempem vyšším než 0,7. Ve stejném období profesionální hráči používali více nových strategií. V roce 2018 hráči v 88 % her (oproti 63 % v roce 2015) hráli kombinace, které dříve nebyly pozorovány.

„Naše zjištění naznačují, že vývoj programů s umělou inteligencí mohl přimět lidské hráče k tomu, aby zanechali tradičních strategií, a naopak je donutit k vyzkoušení nových tahů, což následně mohlo zlepšit jejich hru,“ uvedl tým.

Zdroj: engadget.com