I přes poslední skandály počet uživatelů Facebooku a jeho tržby stále stoupají, růst však zpomalil

Dlouhé roky se Facebook těšil, bez nadsázky řečeno, astronomickému růstu uživatelské základny i tržeb, situace se však změnila v souvislosti s kauzami týkajícími se ochrany soukromí nebo informačních válek. Poprvé za tři roky tak růst tržeb nesplnil očekávání, i když čísla jsou alespoň na první pohled stále velmi dobrá – ve druhém kvartálu se příjmy meziročně zvýšily o 42 % (na 13,2 mld. dolarů) a o 11 % se zvýšil počet aktivních uživatelů (denních a měsíčních dohromady). Čistý zisk se zvedl o 31 % na 5,1 mld. dolarů.

Počet měsíčně aktivních uživatelů však na rozdíl od denně aktivních stoupl oproti prvnímu kvartálu minimálně, konkrétně jen o 1,54 % na dnešních 2,23 mld. Facebook počítal s podstatně lepším výsledkem, protože za první čtvrtletí růst činil 3,14 %. Celkově je nárůst počtu uživatelů nejpomalejším od roku 2011, přičemž v regionu Severní Ameriky, jenž je pro Facebook nejlukrativnějším trhem, se téměř úplně zastavil, a v Evropě největší sociální síť dokonce zaznamenala úbytek uživatelské základny.

Na číslech se s největší pravděpodobností nejvíce podepsal skandál se zneužitím osobních dat desítek milionů uživatelů Facebooku britskou poradenskou firmou Cambridge Analytica.

Vedení Facebooku investorům během posledního setkání sdělilo, že kvůli tomu, že dalo v souvislosti s evropským nařízením GDPR uživatelům větší kontrolu nad jejich soukromím, bude cílená reklama méně efektivní, což bude mít za následek nižší ceny za nabízený reklamní prostor.

Podle projekce vedení bude růst tržeb ve zbývajících kvartálech roku dále zpomalovat, přičemž očekává, že se sníží na „vysoké jednociferné číslo“. Zpomalovat by měl nadále i růst počtu uživatelů, který prý ve třetím a čtvrtém kvartálu bude jednociferný.

 

Zdroj: theverge.com, endgadget.com fb.com