Kalifornie chce do roku 2040 v rámci veřejné dopravy přejít na plně elektrické autobusy

Kalifornie chce mít do roku 2040 v rámci veřejné dopravy na silnicích plně elektrické autobusy. Za tímto účelem schválila nařízení Innovative Clean Transit, který je první svého druhu v USA.

Podle úřadu The California Air Resources Board (CARB) je kalifornská veřejná doprava zodpovědná za 40 % emisí skleníkových plynů, jež mají vliv na změnu klimatu, a z 80–90 % prý může za vytváření smogových polutantů.

CARB předpokládá, že místní agentury provozující hromadnou dopravu nasadí na veřejné silnice již do roku 2020 tisíc elektrobusů (dnes je to pouze 153 vozidel). Těchto agentur je v Kalifornii 200 a podle nařízení všechny musejí předložit plány, jak chtějí „přechod na elektro“ uskutečnit.

Očekává se, že plná implementace předpisu sníží emise skleníkových plynů v období let 2020–2050 o 19 milionů metrických tun, což je podle úřadu stejné, jako bychom ze silnic  odebrali 4 miliony aut. CARB rovněž očekává, že v tomto období dojde ke snížení škodlivých emisí výfukových plynů, např. oxidů dusíku nebo prachových částic, o 7 tisíc, resp. 40 tun.

Plán podle odhadu úřadu ušetří agenturám do roku 2050 na nákladech kolem 1,5 mld. dolarů. Další výhodou nasazení elektrobusů prý bude vytvoření nových pracovních míst souvisejících s jejich výrobou.

Z plánu by mohli výrazně těžit místní výrobci elektrobusů, jako je např. firma Proterra, ale i zahraniční – viz třeba čínská automobilka BYD, která v nejlidnatějším americkém státě v minulých letech postavila továrnu na výrobu elektrobusů.

 

Zdroj: digitaltrends.com