Kamerové systémy v obchodech budou od května podléhat silnější regulaci

Veřejný prostor už dávno nemůžeme považovat za anonymní místo, množství kamer umístěných na ulicích, obchodech a jiných veřejně přístupných místech neustále stoupá a zvyšuje se také kvalita záznamu, který kamery dokáží zachytit. Až doposud se tato oblast bezpečnosti vyvíjela bez významnějších regulací, brzy však nastane změna.

Společnost Axis Communications upozorňuje na skutečnost, že od května začnou platit nová pravidla daná úřadem GDPR (General Data Protection Regulation), která zpřísňují podmínky pro pořizování záznamů z bezpečnostních kamer.

To, že jsou bezpečnostní kamery stále populárnější, potvrzuje i společnost Axis: „Kamery speciálně navržené pro videodohled prodejen tvoří v současné době zhruba 12 % všech našich prodaných kamer ve východní Evropě a jejich prodeje se zvyšují,“ říká Dalibor Smažinka, specialista ze společnosti Axis Communication. „Inteligentní kamery v obchodech slouží nejen k prevenci kriminality a odhalování krádeží, ale plní také provozní a marketingové úkoly – například počítají návštěvníky, vytvářejí demografická data a pomáhají regulovat fronty u pokladen.“

Pořizování kamerových záznamů je hodnoceno jako sběr osobních dat a majitelé prodejen opatřených kamerovým systémem se proto budou od května muset řídit speciálními směrnicemi. Nově bude muset provozovatel kamer dát k dispozici více informací o systému, nebude stačit pouhé varování, že prostor je monitorován. Zveřejněna bude muset být totožnost správce systému, účel zpracování a doba, po kterou se záznam bude uchovávat. Zaměstnanci obchodů by také měli být proškoleni, tak aby dokázali zodpovědět otázky o kamerovém systému.

Většina tuzemských provozoven by podle Davida Capouška z firmy NetRex, která spravuje kamery v mnoha prodejních řetězcích, neměla mít s novými předpisy problém. „Data jsou šifrovaná a přístupy k videu jsou přísně omezené. Záznamy se uchovávají jen po nejnutnější dobu pouze kvůli ochraně majetku a personálu, pak se automaticky mažou, další statistická data z kamer jsou již anonymní. Aktuálně připravujeme spolu s majiteli prodejen postupy, jak zpřístupnit všechny informace o kamerách komukoli, kdo o to bude mít zájem.“

Axis Communications ve spolupráci s právníky a partnery iniciovala vznik praktického manuálu, který by umožnil provozovatelům kamerových systémů nároky GDPR splnit.