Kočičí reakce na snapchatové filtry nejsou podle odborníků důkazem, že by prošly zrcadlovým testem

Kočky a psi dokáží být hvězdami sociálních sítí. Úsloví o sdílení videí z kočičkami už zdomácnělo. V poslední době se velmi populární stala videa, ve kterých sledujeme vyděšené kočky, které mají jejich majitelé v náručí a sledují přitom vlastní obraz upravený do podoby kočky za pomoci filtru na Snapchatu. Mezi uživateli se kromě pobavení z nechápajících výrazů koček rozhořela diskuze o tom, co tento fenomén říká o kočičí inteligenci.

Na to co nám reakce koček na toto video říkají o jejich kognitivních schopnostech se pokusila odpovědět také skupina vědců. Výzkumu chování koček se věnuje Kristyn Vitale působící na univerzitě v Oregonu. Ta zdůrazňuje fakt, že kočky je poměrně těžké zkoumat z důvodu toho, že často nespolupracují a chovají dle své momentální nálady. Díky tomu je na rozdíl od psů poměrně obtížné získat data.

To že kočky na obraz na monitoru nebo tabletu reagují, zpochybnit nelze. Zároveň však není jisté, že se jedná o potvrzení v tzv. zrcadlovém testu. Ten používají etologové od 70. let a to že se zvíře pozná v zrcadle a uvědomí si tak samo sebe testuje pomocí označení místa na těle, které zvíře jinak vidět nemůže.

V tomto případě se zvíře nekouká samo na sebe, ale na svého páníčka, vše je navíc často doprovázeno zvukovými podněty. Podle vědců je tedy opravdu těžké vyvodit závěry o tom, co zvíře během pohledu na přefiltrovaný obraz vlastně vnímá. Vědci nevyloučili, že se v budoucnu budou tímto problémem zabývat dále a testovat při přesných podmínkách, aby mohly vyvodit směrodatné závěry.

Zdroj: theverge.com