Foto: Liftor

Kombinujte sezení u počítače se stáním i protahováním

Prosedíte u počítače denně přes osm hodin? Možná se vám už začaly ozývat vaše záda, i když jste předtím na takzvaný ústřel zad netrpěli. Zdravotních problémů, které plynou z dlouhodobě nesprávného sezení u počítače je bohužel celá řada.

Dobrou zprávou je, že spolu s tím, jak přibývá sedavého zaměstnání, se vyvíjejí i obory jako například fyzioterapie, které se věnují zdraví člověka i nápravě jeho nezdravých sedacích návyků. Právě z poznatků tohoto a dalších oborů vyplývají užitečná doporučení jak na správné sezení u PC.

Jak na správný sed

  • při sedu jsou nohy opřené o zem
  • kolena ohnutá do pravého úhlu (chodidla jsou pod koleny)
  • nohy roztažené na šířku pánve (na nohu přes nohu zapomeňte)
  • pánev je mírně nakloněná vpřed
  • mírně zasuneme bradu
  • a narovnáme se, jako bychom byli loutky, které chce někdo ovládat

Zkuste se nyní zhluboka nadechnout. Jde to lépe, že? Naše tělo připomíná tak trochu velkou nádobu,, ve které se všechno navzájem ovlivňuje. Abyste mohli správný sed u počítače provést, je však potřeba, abyste tomu přizpůsobili své pracovní prostředí.

Zdroj: Liftor

Pracovní prostředí

Podíváme se společně na to, jak si zajistit pracovní prostředí tak, abychom své tělo zbytečně nepřetěžovali. Vhodně zvolená židle a stůl mají nepopiratelný vliv na to, jak budeme u počítače sedět a jestli vůbec budeme schopni správný sed vykonat.

Správný stůl k nezaplacení

Ke zdravějšímu sezení u PC vám pomůže vhodný výběr stolu. Než vyrazíte do obchodu, zjistěte, jak vysoký stůl potřebujete. Sedněte si na židli a změřte výšku od země k vašemu ohnutému předloktí. Obě paže si budete o stůl denně opírat, pracovní deska stolu by proto neměla být příliš vysoko a ani nízko.

Praktičtější jsou v tomto ohledu stoly s nastavitelnou výšku. V současné době jsou v nabídce mechanické i elektrické polohovací stoly.

Při nastavení výšky u elektrického stolu se nemusíte namáhat a během málo sekund už můžete pracovat ve stoje. Když vás to přestane bavit, díky použitému paměťovému ovladači si stůl můžete jednoduše vrátit do původní výšky.

Dělejte pauzy

Pokud máte možnost, měňte při práci u PC polohy – zkuste si k pracovnímu stolu stoupnout, i zde však platí, provádějte to zdravě. Stejně jako při zdravém sedu i zdravý postoj má svá pravidla. Pokud si nejste jistí, jestli je vaše držení těla správné, navštivte fyzioterapeuta.

Obecně se doporučuje nesedět dlouho. Během práce u počítače bychom si tak pokud možno měli dělat pravidelné pauzy na protažení.

Už jen tím, že se zvedneme a uděláme pár kroků, nám v těle začne proudit rychleji krev a okysličí se nám mozek. Proto se pak můžeme lépe soustředit.

Dělat pauzy při práci ale vlastně není až takový problém. Výzva spočívá v tom, co by se v pauze mělo dělat a co je pro tělo z krátkodobého hlediska i dlouhodobého výhledu prospěšné.

Zdroj: Liftor

Protáhněte se

Pokud pracujete v kanceláři, setkáte se pravděpodobně s tím, že většina zaměstnanců tráví pauzy ve společné kuchyňce přípravou a konzumací kávy, nebo rychlým úprkem na cigaretu před hlavní vchod. Přitom to nejlepší, co pro sebe můžeme udělat, je se protáhnout. Možností je v dnešní době spousta.

Zajímavým doplňkem při protahování je protahovací guma.

Gumy se vyrábí s různým stupněm odporu a mohou sloužit například ke zdravému prokrvení ramenních kloubů.

Pár tipů na závěr

Vhodná židle

Správný sed významně ovlivní také výběr vhodné kancelářské židle. Vybírejte tu, na které dosáhnete nohama na zem a ve které se vám dobře sedí. Přeci jen, budete v ní trávit hodiny.

Správná výška monitoru

Dbejte na to, aby váš monitor nebyl příliš vysoko, ani příliš nízko. Horní okraj monitoru by měl být umístěn v úrovni vašich očí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.