Zdroj: wikimedia.com

Komise NTSB kritizuje automobilku Tesla za nečinnost při zneužívání autopilota

Ve Spojených státech tento týden vyvrcholilo vyšetřování fatální nehody z roku 2018, při níž zahynul řidič automobilu Tesla. Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB), která celé vyšetřování vedla, vydala závěrečný verdikt, podle nějž je jedním z hlavních viníků společnost Tesla, která nedodržela požadovaná bezpečnostní doporučení.

V roce 2017 NTSB doporučila automobilkám využívajícím pokročilé autonomní řídící systémy a asistenty, aby se zaměřily na možné zneužití těchto funkcí. Rada také doporučila striktní stanovení limitů, kdy a kde lze autonomní systémy použít. Pět ze šesti oslovených výrobců automobilů a systémů na výzvu přistoupilo a pravidla implementovali, pouze Tesla výzvu ignorovala. Pouze zvýšila frekvenci výstrahy v případě, že řidič sundá během režimu autopilota ruce z volantu.

A právě to, že nechal řidič svůj vůz jet na režim autopilota bez toho, že by sledoval chování vozu, způsobilo v roce 2018 fatální havárii. Automobil Tesla Model X při ní v rychlosti přibližně 110 kilometrů za hodinu narazil do bariéry rozdělující dálniční pruhy. Z vyšetřování vyplynulo, že majitel automobilu, jenž nehodu nepřežil, hrál na svém mobilním telefonu hru.

Bratr řidiče vozu tvrdí, že už před zmíněnou nehodou se pokusila Tesla najet do zdi. Tento incident diskutoval její majitel s autorizovaným prodejcem. Podle Tesly je vina zcela jasně na straně řidiče, který porušil bezpečnostní předpisy.

Podle NTSB měla Tesla věnovat více prostoru aktivním i pasivním prvkům, jež by zneužívání systémů autopilota zabránily. Se zneužitím ze strany řidičů se podle nich dalo počítat a nestačilo řidiče pouze varovat.

Zdroj: engadget.com