Konzolové PC od Valve: Výkonnější a levnější než PS5?
Valve letos nechodí kolem horké kaše. Vrátilo se k hardwaru ve velkém a fanoušci gamingu mají důvod zbystřit. Nová generace herní konzole Steam Machine má podle inženýrů nabídnout výkon nad úrovní PlayStationu 5, ale za výrazně nižší cenu. Pokud to Valve skutečně splní, otřese to celou herní komunitou – konzole by najednou přestala být kompromisem mezi cenou a výkonem a domácí PC gaming by se stal dostupnější než kdykoli dřív. Ke konzoli se zároveň připravily další dvě novinky.
Steam Machine: výkon herního PC v těle malé kostky
Valve, tvůrce obchodu Steam, zúročilo zkušenosti ze Steam Decku a představilo Steam Machine. Jde o kompaktní herní konzoli ve tvaru kostky, která má fungovat jako konzolové PC do obývacího pokoje. Zařízení zaujme promyšleným chlazením a jednoduchým ovládáním, skutečně připomínajícím klasickou konzoli.
Steam Machine běží na SteamOS, odlehčeném operačním systému založeném na Linuxu. Díky technologii Proton zvládá i Windowsové tituly, které překládá do prostředí Linuxu – s touto technologií má Valve dlouhodobě velmi dobré zkušenosti, jak ukázal Steam Deck. Hráči tak mohou hrát stejně pohodlně jako na PlayStationu či Xboxu přímo na televizi.
Výkon je údajně šestkrát vyšší než u Steam Decku, přičemž zařízení využívá technologie jako FSR a DLSS, které zrychlují běh hry a zároveň zlepšují vizuální kvalitu obrazu. Parametry zařízení zahrnují grafický čip s 8 GB VRAM, procesor optimalizovaný pro herní výkon, připojení přes HDMI a USB-C, podporu až 4K rozlišení a integraci do domácí sítě přes Wi-Fi 6.
Redakce Digital Foundry měla možnost konzoli otestovat a první dojmy jsou poměrně pozitivní. Zdůraznila jednotnou konfiguraci, která umožňuje lepší optimalizaci pro hraní her a celkovou stabilitu. Největší slabinou jsou podle Digital Foundry hardwarové limity. Grafický čip a jeho 8 GB VRAM nejsou na úrovni high-end herních počítačů, a proto bude složité dosáhnout slibovaného 4K při 60 fps. Například při testování Cyberpunku 2077 s vypnutým ray tracingem, rozlišením 1440p a zapnutým upscalerem FSR hra běžela na 60 fps, ale po zapnutí ray-tracingu snímkovací frekvence klesla na 30 fps.
Bezdrátové VR a ovladač kompatibilní s konzolí
Nový VR headset Steam Frame od Valve pokračuje ve šlépějích Valve Indexu. Váží jen 430 gramů, má LCD panely s vysokým rozlišením a spoléhá na dedikovaný modul, který zajišťuje bezdrátový přenos obrazu bez zpoždění. Kromě propojení s PC umí headset běžet i samostatně díky čipu Snapdragon. Je to technicky náročné, ale Valve už podobné triky zvládlo u Steam Decku.
Součástí celé rodiny je i nový ovladač Steam Controller 2. Má dvojici haptických trackpadů – dotykových plošek s vibrační odezvou, které reagují jako přesnější alternativa myši. Samozřejmě nechybí klasické páčky, triggery ani tlačítka. Je navržený tak, aby doplnil Steam Machine i Steam Frame. Valve chce nabídnout možnost hrát pohodlně na gauči, ale s přesností, která se blíží hraní na PC.
A co cena?
Valve otevřeně říká, že chce být konkurenceschopné. Pokud skutečně nabídne výkon nad úrovní PS5 a zároveň nižší cenu, čeká nás největší otřes od příchodu první generace konzolí Xbox a PlayStation. Aktuálně se mluví o ceně 400 až 500 dolarů, tedy zhruba 8,5 až 10,5 tisíce korun. Pokud by se to potvrdilo, půjde o produkt, který může zcela změnit způsob, jak hráči přemýšlejí o domácím hraní. Všechny novinky mají být dostupné již začátkem roku 2026.
Zdroj: Forbes.cz, Digital Foundry