Mezinárodní olympijský výbor uznává e-sport jako „sportovní aktivitu“

Mezinárodní olympijský výbor po svém summitu v oficiálním komuniké uvedl, že e-sport by mohl být považován za „sportovní aktivitu“. Je to podle všeho další krok k pozdějšímu možnému zrovnoprávnění e-sportu jako skutečného sportu.

V prohlášení výbor také píše, že profesionální hráči her „se připravují a trénují s intenzitou, která může být srovnatelná se sportovci v tradičních sportech“. Neznamená to ale, že výbor tím uznává e-sport jako rovnoprávný se sportem, jak jej dnes vnímá většina lidí. V prohlášení totiž také uvádí, že profesionální hraní „nesmí narušovat olympijské hodnoty“, a zmiňuje se i o požadavku na existenci organizace, jež by zajišťovala dodržování pravidel a stanov olympijského hnutí (viz problematika anti-dopingových kontrol, ilegálního sázení a ovlivňování výsledků apod.).

Otázce e-sportu je v prohlášení výboru věnován sice jen jeden odstavec, ale i tak se jedná – co se týče obecného vnímání tohoto fenoménu – o další posun vpřed. Před čtyřmi lety vyšlapalo cestu k uznání profesionálního hraní jako sportu americké ministerstvo zahraničí, když prohlásilo profesionální hráče titulu League of Legends za sportovce. Posléze následovaly příklad další země, např. Finsko, Filipíny apod.

Asie je již delší dobu region e-sportu zaslíbený. V tomto směru se skloňuje zejména Jižní Korea a zde velmi populární RTS strategie Starcraft 2, do popředí e-sportovní scény vystupuje v poslední době také Čína. Ta bude v roce 2022 pořádat ve městě Chang-čou sportovní akci s názvem Asian Games a e-sport bude v rámci ní figurovat jako medailová disciplína.

Mezinárodní olympijský výbor k tématu e-sportu ještě dodává, že v současné době spolu s organizací Global Association of International Sports Federations vede jednání se zástupci herního průmyslu i představiteli profesionální herní scény a zabývá se možnostmi, jak učinit z e-sportu zainteresovaného „hráče“ v olympijském hnutí.

Podle nového průzkumu společnosti Nielsen jsou však fanoušci e-sportu naladěni poněkud jinak. Jen 53 % dotázaných (z USA, Velké Británie, Německa a Francie) považuje e-sport za skutečný sport a pouze 28 % respondentů je pro to, aby se stal součástí olympijských her.

 

Zdroj: gamesindutry.biz, olympic.o