Foto: Nevolame.cz

Na co nezapomenout při stěhování do nového bydliště

Změna trvalého bydliště z důvodu stěhování s sebou nese některé důležité povinnosti. Jedná se především o nahlášení změn úřadům a některým dalším institucím. Rozdíl bude pochopitelně v tom, jestli se stěhujete v rámci města nebo okresu anebo se rozhodnete přesídlit na druhý konec republiky. Každopádně je nutné nahlásit prakticky všude změnu adresy. Co v případě stěhování v rámci města řešit nemusíte, je většinou hledání nového praktického nebo odborného lékaře. Některé instituce mají přímo určeno, do kdy jim musíte změny nahlásit.

  • Důležité informace:
  • zdravotní pojišťovně musíte nahlásit změnu do třiceti pracovních dnů
  • u řidičského oprávnění se jedná o pět pracovních dnů
  • na změny v registru vozidel máte deset dnů

Živnostenský úřad počká na vaši informaci maximálně patnáct dnů. Ale tam se podává hlášení pouze v případě, že jste podnikatel a mění se sídlo vaší společnosti.

Některé úřady zaznamenají změny automaticky

Velkou výhodou se může zdát napojení některých úřadů na základní registry, protože není nutné tam změny hlásit. Nesmíte ale zapomenout na to, že zodpovědnost za správné nahlášení spadá pouze na vás. Proto je nezbytné si ověřit, zda byly změny zaznamenány. Ale ani to nebude nic složitého.

  • Změny v katastru zjistíte pomocí internetu a na ostatní úřady je lépe zajít osobně.

U dodavatelů energií počítejte s lhůtami 

Před odstěhováním je také nutné vyřešit vztah s dodavateli energií. Dodávky tepla, plynu, elektřiny, vody, je zapotřebí odhlásit.

  • Existují dvě možnosti:
  1. Zrušení smlouvy
  2. Převedení na jinou osobu

Podobně se bude postupovat při nastěhování do nového bydliště.

Upozornění – u poskytovatelů energií si zjistěte, jak dlouhou mají nastavenou výpovědní lhůtu nebo lhůtu pro provedení změny. Každopádně na sebe nechte kontakt, aby věděli, kam vám mají poslat konečné vyúčtování.

Na co se při stěhování zapomíná 

Stěhování většinou doprovází chaos, a tak se může na něco důležitého zapomenout. Máte uzavřené pojištění nemovitosti a domácnosti? Při prodeji nebo odstěhováním z pronájmu je třeba smlouvu s pojišťovnou ukončit. Vždy se tak musí učinit písemnou formou a formulář zaslat doporučeně na příslušnou pojišťovnu. Další možností je vyplnění formuláře na webových stránkách pojišťovny. V tomto případě si rozhodně nechte potvrdit, že byl váš formulář přijat. Výpověď je nutné vlastnoručně podepsat. Pokud ho tedy budete posílat online, pak se musí vytisknout, podepsat, naskenovat a až poté odeslat.

  • Nezapomeňte také uzavřít pojištění nového bytu nebo domu.
  • Případně životní pojištění, pokud máte nové bydlení na hypotéku

Mnoho lidí také zapomíná na oznámení změny adresy v souvislosti s rozhlasovými a televizními poplatky. Změny se hlásí podle toho, jakým způsobem koncesionářské poplatky hradíte.

  • Prostřednictvím SIPO – hlásit změnu trvalého pobytu České poště
  • Hrazení České televizi/Českému rozhlasu – hlásit přímo těmto institucím.
  • Česká televize i český rozhlas umožní provést změnu online.

Přeposílání pošty 

Rozhodně bychom neměli na tento krok zapomínat. V období stěhování může přijít od některého úřadu důležitá zásilka a vy byste ji nemuseli obdržet včas. Nebo byste si pro ni museli dojet a je zbytečné ztrácet čas i peníze. Rozhodně je lepší variantou nahlášení jiné doručovací adresy přímo na poště, nežli složité obvolávat všechny úřady a hlásit jim to jednotlivě.

  • Přeposílání pošty může být jednorázové nebo na tři měsíce.
  • To je většinou dostatečné časové rozmezí, za které úřady a dodavatelé energií vše vyřídí a dají vám vědět.
  • Přeposílání pošty lze nastavit i na šest měsíců.

Stěhovat se můžete i s hypotékou

V současné době je mnoho nemovitostí, na kterých vázne hypotéka. To ovšem neznamená, že se nemůžete přestěhovat. I nedoplacený dům či byt můžete prodat a vše bude v souladu se zákonem i předpisy hypoteční banky.

  • Pokud se k tomuto kroku rozhodnete, pak máte tři možnosti:
  1. Nejjednodušší by bylo hypotéku předčasně splatit.
  2. Hypoteční splátky se dají také umořit z pronájmu.
  3. Řešením je také prodej i s nesplacenou hypotékou.

V případě, že najdete kupce, který převezme vaši nesplacenou hypotéku, pak je nutné mít souhlas banky. Ta si totiž musí u nového vlastníka prověřit bonitu. Banka vyzve nového vlastníka k předložení potřebných dokladů pro možnost návrhu na uzavření smlouvy o úvěru. Celý proces začíná tím, že se prodávající a kupující dohodnou na ceně za nemovitost. Od této sumy se odečte výše nesplacené jistiny hypotečního úvěru. Je to tedy dluh, který na nemovitosti vázne. Kupující u notáře předá výslednou částku, poté proběhnou všechny požadované změny v katastru nemovitostí a peníze se převedou na účet prodávajícího. Kupec nemovitosti se stává novým klientem hypoteční banky a může se rozhodnout, zda bude hypotéku pravidelně splácet nebo počká do konce doby fixace úrokové sazby a pak ji splatí jednorázově.

  • Nový dlužník musí počítat s tím, že zaplatí určitý poplatek za změny ve smlouvě.
  • Každá banka má tento poplatek nastaven jinak.
  • Většinou se ale jedná o cca 0,5 % z nesplacené částky.

Nepřehlášení trvalého pobytu může působit potíže

Jednou z častých otázek je, zda je bezpodmínečně nutné při stěhování měnit místo trvalého pobytu. Můžete se například stěhovat od rodičů a pak by s trvalým pobytem jistě nebyl problém. V případě, že se stěhujete do jiného města, pak je přepis trvalého bydliště doporučován. Usnadníte si tak komunikaci s úřady. Ne vše lze vyřídit online a pak by stálé dojíždění bylo zbytečnou ztrátou času i finančních prostředků.

  • Problém by také mohl nastat, pokud budete chtít v novém bydlišti přihlásit děti do školky nebo do školy.
  • Logicky budou upřednostňovány děti, které mají v místě trvalý pobyt.

Nezapomeňte také děti odhlásit ze všech vzdělávacích institucí v místě bývalého bydliště. 

Na stěhování máte nárok na dva dny volna ze zaměstnání

Každé stěhování je nejen psychicky, ale také časově velmi náročné. Proto má každý zaměstnanec právo vzít si volno ze zaměstnání.

  • Jestliže se stěhujete kvůli práci na přímou žádost zaměstnavatele, pak máte nárok na dva dny placeného volna.
  • Pokud se stěhujete z vlastní vůle, pak vám vzniká také nárok na dva dny volna, ale neplaceného.

Výhodné tedy bude, pokud stěhování naplánujete v návaznosti na víkend anebo na některé státní svátky. Pak jistě nebude problém vše časově zvládnout. Stěhovací služby fungují většinou nepřetržitě po celý rok. Jen je nutné vše dobře a s větší časovou rezervou naplánovat. Nechat stěhování v rukou profesionálů se v mnoha případech vyplatí. Sice za jejich služby zaplatíte, ale díky jejich zkušenostem vše proběhne rychleji a bez problémů. Při hledání těchto služeb si ale pro jistotu zjistěte, jestli mají uzavřené pojištění pro případ, že by se při manipulaci s vašimi věcmi cokoliv poškodilo nebo cestou ztratilo.

  • Při zjišťování všech podrobností o stěhovacích službách vám pomůže internet.
  • Najdete tu také zkušenosti a recenze zákazníků, kteří využili tyto služby před vámi.

Když jsme zmínili internet, pak je důležité připomenout, že budete pravděpodobně v novém působišti hledat nejvýhodnější možnost připojení. Bez přístupu k internetu se v současné době už málokdo obejde. Vždy je nutné vybírat nejprve podle pokrytí a poté podle dalších kritérií. Rozhodující bude jistě i cena a rychlost internetového připojení. 

  • Tip – zkuste se zeptat sousedů nebo se podívat, jestli v místě vašeho nového bydliště nepůsobí lokální poskytovatel internetu. Mohl by mít výhodnější služby.