Největší vzdušný dopravní prostředek světa se pochlubil svým interiérem

Největší letoun současnosti, hybridní vzducholoď Airlander 10, odhalila veřejnosti svůj interiér. Mimo jiné se chlubí 10 luxusními ložnicemi propojenými s koupelnou, prostornou společenskou místností, „vzdušným“ barem nebo skleněnými podlahami, skrze něž budou cestující moci pozorovat krajinu z výšky až téměř 5 km. Vzducholoď, již postavila společnost Hybrid Air Vehicles (HAV) a na jejímž designu interiéru se podílela britská firma Design Q, byla jedním z hlavních „taháků“ nedávno proběhlé letecké show Farnborough Air Show.

Hybrid vzducholodě, letadla a vrtulníku s přezdívkou „létající zadek“ (kvůli jejímu tvaru připomínajícímu lidské pozadí), měří na délku 92 m, a je tak zhruba o 19 m delší než největší dopravní linkové letadlo současnosti Airbus A380. HAV plánuje, že až Airlander 10 dostane od úřadů zelenou, bude brát na luxusní třídenní okružní lety až 19 pasažérů.

Vzducholoď je sice znatelně delší než Airbus A380, na rozdíl od něj je však podstatně pomalejší – může se pohybovat maximální rychlostí necelých 146 km/h, zatímco největší Airbus dokáže letět rychlostí necelých 900 km/h. Nutno ovšem připomenout, že vzducholoď nebude určena k přepravě lidí, nýbrž vyhlídkovým letům, které podle šéfa HAV Stephena McGlennana mají v pasažérech vzbudit radost z cestování, a její rychlost je pro tento účel více než dostatečná.

Vzducholoď, která byla postavena již v roce 2012 a chvíli sloužila armádě, firma testuje od roku 2016 a zatím to nejde tak hladce, jak si představovala. Již při svém druhém letu tentýž rok narazila přídí do telegrafního sloupu a o rok později se po necelých 24 hodinách od dokončení úspěšného letu těsně před startem dalšího uvolnila z uvazovacího stožáru a vnitřně rozlomila, přičemž dva lidé utrpěli zranění. V tuto chvíli má za sebou šest úspěšných testovacích letů, nicméně aby dostala povolení ke komerčním letům, musí bez jakýchkoli incidentů absolvovat 200 testovacích hodin.

 

Zdroj: businessinsider.com, autoevolution.com