Zdroj: Wikipedia

Nintendo ma svůj miniaturní operační systém i s textovým procesorem

Pravděpodobně jste nikdy nepovažovali Nintendo (Nintendo Entertainment System, dále NES) za stroj na zvýšení produktivity, někteří šikovní vývojáři si však myslí něco jiného. Společnost Inkbox Software vydala grafický operační systém NESOS pro konzoli Nintendo, podařilo se jí tak vtěstnat celé rozhraní do neuvěřitelně malého prostoru. Technologie z poloviny 80. let omezuje operační systém na dvě aplikace (textový procesor a nastavení) a osm 832bajtových souborů. K dispozici ale máte kurzor, pohyblivé ikony a přizpůsobitelné barvy rozhraní.

Inkbox musel především překonat velmi omezenou paměť a úložiště NES. NESOS se vejde do pouhých 48K a soubory se musí vejít do 2K paměti NVRAM, která uchovává data, když se konzole vypne. Obzvláště velkou překážkou byla grafická paměť. Systém Nintendo má pouze dvě paměťové mřížky pro sprity (po jedné pro popředí a pozadí) a v jednom okamžiku může zobrazit pouze 64 spritů – proto mnoho her pro NES v rušných momentech bliká. Tvůrce musel sprity kombinovat do větších tvarů.

Projekt je k dispozici v ROM, kterou pravděpodobně použijete prostřednictvím emulátoru (pokud si nevyrobíte vlastní cartridge). Román v NESOSu ale psát nebudete. Paměť znemožňuje jakoukoli významnou tvorbu obsahu a psaní pomocí ovladače NES zahrnuje velmi pomalé cyklování znaků. Jde spíše o zklamáné očekávání a je příznačné, že Inkbox nemusel konzoli Nintendo v podstatě vůbec upravovat, aby dosáhl svého výsledku.

Zdroj: engadget.com