Operace Flashopint slaví dvacetiny, je možné stáhnout si ji zdarma
Pokud bychom měli mluvit o celosvětových úspěších českých herních vývojářů, jistě bychom nemohli přehlédnout titul Operation Flashpoint. Hra, která v době svého vydání působila jako blesk z čistého nebe. A právě tato hra slaví tento týden 20 let od svého vydání.
Na první pohled se dala jednoznačně identifikovat jako 3D akce viděná pohledem první osoby, její přínos však byl hlavně v herních mechanikách a přístupu k hraní. V době zběsilých 3D akcí, kde byl hráč doslova houbou na náboje a často snesl i zásah raketometem, přinesla realističnost – mnohdy stačily jeden nebo dva zásahy k tomu, aby hráč umřel. Místo rychlé bezmyšlenkovité akce museli hráči vsadit na taktiku a spolehnout se na spolubojovníky a jejich podporu.
Flashpoint, jak se hře zkráceně přezdívalo, se snažil o co nejrealističtější armádní simulaci, a to včetně bojových vozidel, letadel nebo vlastností zbraní. Právě od této hry se studio Bohemia Interactive odpíchlo k pozdějším titulům z řady ARMA a dalším simulátorům vyráběným přímo pro potřeby armád.
Autor článku vzpomíná v souvislosti s touto hrou hned na tři „momenty“. Tím prvním byla velmi povedená a rozsáhlá kampaň v té době málo vídaném otevřeném světě. Druhá je potom práce s herním editorem, který umožňoval nahrávání vlastních objektů, práci se skriptovacím jazykem a mnoho dalšího. Třetím jsou potom stížnosti spolužáků ze školy, že hra je velmi těžká až nehratelná. Hra byla skutečně těžká, avšak výše uvedená flustrace byla způsobena ochranou proti kopírování –pokud herní systémy zjistily, že hra je neoriginální, začaly zvyšovat obtížnost tak, aby si hru hráč, který ji ukradl, neužil.
U příležitosti výročí nabízí Bohemia Interactive hru zdarma, stáhnout ji můžete ze Steamu nebo Gogu. Pozor, hra není kvůli autorským právům vlastněným vydavatelem Codemasters k dispozici pod původním názvem, ale jako ARMA: Cold War Assault. Zdrojový kód na rozdíl od názvu studiu Bohemia Interactive zůstal.