Podle 51 % expertů není možné s falešnými zprávami nic dělat

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Pew Research Center se 51 % dotázaných specialistů na technologie a internet domnívá, že problém falešných zpráv nelze vyřešit a v budoucnu, resp. v následující dekádě, se bude se spíše zhoršovat. Průzkumu se zúčastnilo 1116 odborníků na technologie a internet, včetně inženýrů nebo akademiků.

Falešné zprávy se v posledních letech stávají nedílnou součástí internetu a úrodnou půdu našly zejména na sociálních sítích. Facebook a jiná sociální média se domnívají, že problém je možné řešit nezávislou kontrolou faktů prováděnou důvěryhodnými institucemi či zaváděním nových zásad při nakládání s účty (viz Twitter a jeho aktualizovaná pravidla poté, co na své mikroblogové síti objevil údajně ruské propagandistické účty tvářící se jako americké).

Tento optimismus však těsná většina respondentů v průzkumu nesdílí. Ti se domnívají, že prostředí s informacemi se v příštích deseti letech nezlepší, protože technologie se zkrátka vyvíjejí příliš rychle, aby bylo možné s autory falešných zpráv držet krok.

Menší polovina dotázaných má za to, že právě díky technologiím se situace může zlepšit. Podle ní je možné využít stále rostoucí rychlost a dosah internetu a jeho efektivitu používání k tomu, aby se proti dezinformacím organizovaly účinné kampaně. Spoléhají se také na schopnost lidí „poznat kolektivní hrozbu a kolektivně přijít s řešením“.

Faktem je, že ani ověřování faktů třetí stranou není samospasitelné řešení. Přesvědčil se o tom před pár dny i Google, když se podle deníku The New York Times na stránkách Snopes a Politfact, které pro vyhledávač Googlu ověřují pravdivost faktů v politických článcích, objevily falešné inzeráty. Ty se prý tvářily jako standardní články, přitom ale fungovaly jako klasický „clickbait“, který čtenáře dovedl na stránky vypadající jako internetové verze magazínů Vogue nebo People.

Google již v minulém roce v souvislosti s jevem, který nazývá „tabloid cloaking“, zrušil přes 1300 účtů napojených na zadavatele falešných reklam. Falešné inzeráty prý měly na hlavní stránky proudit přes reklamní systém společnosti AdWords.

 

Zdroj: recode.net, pewinternet.org, nytimes.com