Podle britského institutu by Google, Apple a Uber měly mít povinnost sdílet mapovací data se svými konkurenty

Podle britské organizace Open Data Institute (ODI) by měly být technologičtí giganti jako Google, Apple nebo Uber donuceny sdílet mapovací data s konkurencí i veřejným sektorem. Ve své zprávě v této souvislosti uvádí, že v zemi „monopoly na data dusí inovaci“.

Podle ODI si tyto společnosti navzájem kopírují postupy a používají svého velkého finančního vlivu k získávání „nedostižného náskoku“ nad svou „takzvanou“ konkurencí. Pokud by svá data sdílely, těžilo by z toho prý mnoho nových technologií a služeb, např. autonomní technologie nebo služby používající k doručování zboží drony.

Neziskovou organizaci, jejímž cílem je spolupracovat s firmami a vládami na vytváření otevřených a důvěryhodných datových ekosystémů, založil tvůrce webu Tim Berners-Lee s předním odborníkem na umělou inteligenci, profesorem Oxfordské univerzity Nigelem Shadboltem. Zpráva institutu byla publikována před chystanou revizí vládní strategie v oblasti geoprostorových dat a vláda již dala najevo, že všechny navržené změny dostanou legislativní rámec. V tuto chvíli nicméně není jasné, jaké zákony z této oblasti by mohla zavést, ani jestli pro změny ve strategii existuje jako podklad relevantní politická zpráva.

Geoprostorová data jsou podle ODI „v digitálním věku nepostradatelným zdrojem“, který je používán v „téměř všech aspektech života a napříč všemi sektory britské ekonomiky“. Vláda v minulosti odhadla, že pokud by tato data zmíněné a jiné společnosti ve velkém sdílely, mohla by na tržbách vygenerovat mezi 5,5–11 miliony liber.

Šéfka institutu Jeni Tennisonová uvedla, že i když se velké technologické společnosti snaží přinášet zákazníkům dobré služby, status quo v oblasti sdílení těchto dat není optimální. Podle ní se z technologických obrů stávají datové monopoly, které nám prý z našich dat neposkytují nejlepší možnou hodnotu.

 

Zdroj: theverge.com