Foto: se svolením LEVC

Polovina proslulých londýnských černých taxíků nyní jezdí na elektrický pohon

Polovina vozového parku londýnských černých taxíků je nyní tvořena vozidly s nulovými emisemi, oznámil výrobce LEVC a společnost Transport for London (TfL). Podle nejnovějších údajů je ze 14 690 licencovaných taxíků v hlavním městě 7 972 bateriových elektromobilů (BEV), přičemž většinu z nich vyrábí LEVC společnosti Geely. Jen za poslední měsíc vzrostl počet těchto modelů o poměrně dramatických 10 procent.

„Dosažení tohoto milníku je skvělým odrazem toho, jak Londýn usilovně pracuje na tom, aby se stal ekologičtějším, udržitelnějším a k životnímu prostředí šetrnějším městem,” uvedla Helen Chapmanová z TfL. „Londýnské černé taxíky jsou uznávány po celém světě a my jsme hrdí na to, že tolik řidičů pomáhá čistit ovzduší.”

Noví řidiči však v této věci neměli na výběr, protože od roku 2018 TfL vyžaduje, aby všechny nové taxíky s licencí ve městě měly nulové emise (loni bylo toto pravidlo rozšířeno i na soukromé minibusy). Ke změně byli motivováni i taxikáři se stávajícími licencemi, protože všichni, kteří stále používají k životnímu prostředí méně šetrná vozidla, musí od roku 2020 platit denní sazbu za provoz v zóně s velmi nízkými emisemi v centru Londýna. Denní sazba nyní činí zhruba 355 českých korun, resp. 12,50 britských liber.

Mnoho větších londýnských provozovatelů taxislužeb a minibusů se zavázalo, že do roku 2025 budou mít plně elektrické vozové parky. Největší městský provozovatel Addison Lee (který používá vozy VW ID 4) uvedl, že tohoto cíle dosáhne do roku 2023. Londýnské černé taxíky jsou většinou v nezávislém vlastnictví a mají licenci podle přísných pravidel TfL. Společnost Uber nedávno oznámila, že londýnské černé taxíky budou uvedeny v její aplikaci, a přestože se někteří řidiči přihlásili, mnozí tento plán odsoudili.

Zdroj: engadget.com