Používání laptopů podle experimentu snižuje efektivitu učení

Používáte nebo používali jste ve škole laptopy? Pokud ano, možná vás překvapí, že podle výzkumu zveřejněného deníkem New York Times laptopy snižují efektivitu učení, což má za následek horší známky v testu.

Deník se odvolává na experiment provedený akademiky na Princetonské a Kalifornské univerzitě, v rámci něhož vědci požádali skupinu studentů, aby si na přednášce zapisovali poznámky pomocí poznámkového bloku a pera, zatímco druhá skupina používala laptop. Výsledkem bylo, že studenti používající laptop přednášce nerozuměli tak dobře jako jejich kolegové s „tradičním“ poznámkovým blokem. Vědci se domnívají, že studenti zapisující si poznámky „postaru“ mají tendenci danou část výkladu přednášejícího okamžitě v mozku zpracovat a sumarizovat, aby drželi krok s další část výkladu.

U uživatelů laptopů zjistili, že mají tendenci si zapisovat poznámky z výkladu doslovně, aby stihli zaznamenat vše, co přednášející říká. Jinými slovy, na rozdíl od první skupiny nebyli schopni tak dobře informace zpracovat a formulovat je vlastními slovy, což jim bránilo plně pochopit výklad. Projevilo se to  v kontrolním testu, ve kterém si tato skupina vedla podstatně hůře než první.

McMasterova univerzita a univerzita v Yorku v Kanadě provedly jiný experiment. Vyzvaly studenty, aby na laptopu vyhledali témata, která nesouvisí s přednáškou, na které jsou zrovna přítomni, např. kdy se v kinech hraje konkrétní film. Nepřekvapivě je tento úkol rozptýlil natolik, že si z přednášky pamatovali méně, a navíc ovlivnili i své kolegy sedící vedle nich.

Podle vědců se takový efekt nazývá negativní externalita a používá se hlavně v ekonomické vědě. Dochází k ní tehdy, kdy spotřeba jednoho subjektu negativně ovlivní „pocit pohody“ nebo obecně „dobrý stav“ druhého – typickým příkladem je továrna spalující uhlí, která se negativně podepisuje na stavu životního prostředí. Podle vědců je zdrojem negativní externality právě obrazovka laptopu.

Pokud tedy upřednostňujete zapisování poznámek z výkladu učitele do laptopu, počítejte s tím, že je to možná o něco rychlejší, ale že si z přednášky odnesete méně než vaši kolegové s poznámkovým blokem či sešitem.

 

Zdroj:nytimes.com, theverge.com