Příběh značky – CD Projekt

V dnešním díle o nejvýznamnějších technologických značkách se přesuneme do oblasti her a blíže se podíváme na polského herního vydavatele a distributora CD Projekt, pod nějž patří studio CD Projekt RED, tvůrce oceňované fantasy RPG série Zaklínač a napjatě očekávaného sci-fi RPG Cyberpunk 2077. Jaký je příběh společnosti, která dnes ve videoherním průmyslu patří mezi nejváženější, která hry vydává zásadně bez protipirátské ochrany a která se předloni stala největší veřejně obchodovanou herní firmou v Polsku?

Založení CD Projektu

CD Projekt založili v květnu roku 1994 bývalí spolužáci ze střední školy a vášniví hráči počítačových her Marcin Iwiński a Michał Kiciński, kteří věřili, že v době transformující se domácí ekonomiky a dynamických změn ve společnosti by mohly být právě hry tím, na čem bude možné vydělat. Na začátku se firma věnovala dovozu západních her do Polska a jejich lokalizaci do polštiny. Jejím prvním distribučním partnerem se stala americká společnost American Laser Games a poté následovali tehdejší giganti jako Blizzard, Acclaim, Interplay, Blue Byte nebo Psygnosis.

Průlom přišel v roce 1999, kdy společnost vydala polskou verzi dnes již kultovního RPG Baldur’sGate. Jen první den se prodalo 18 tisíc kopií a v prvních několika měsících to bylo již 50 tisíc kopií. Hráči oceňovali nejen kvalitní dabing (podílelo se na něm téměř 40 herců), ale i nejrůznější „goodies“. Úspěch vydláždil společnosti cestu k zajištění si distribuce dalších hitů jako Diablo II nebo Baldur’sGate II a k uzavření dalších distribučních kontraktů s velkými hráči herního průmyslu, např. s Atari, Konami, Segou, Microsoftem nebo Ubisoftem.

Hit jménem Zaklínač

V té době v Iwińském a Kicińském stále více sílila touha vyvinout vlastní hru. Jedním z bezprostředních podnětů bylo setkání na herních veletrzích se zakladateli studia Bioware (spolutvůrce Baldur’sGate) Rayem Muzykou a Gregem Zeschukem a Davidem Perrym ze studia Shiny Entertainment (Earthworm Jim, MDK nebo Messiah) v roce 2002. Tehdy si prý uvědomili, že patří právě do tohoto světa. Ještě téhož roku tedy zakládají dceřinou firmu CD Projektu CD Projekt Red.

Jejich první hrou měla být PC konverze konzolového titulu Baldur’sGate: Dark Alliance z roku 2001. Vydavatel Interplay se však dostal do finančních potíží a projekt zrušil. Úsilí CD Projektu nicméně nepřišlo úplně vniveč – část kódu se rozhodli použít pro vývoj vlastní hry s názvem Zaklínač, inspirované slavnou stejnojmennou knižní předlohou Andrzeje Sapkowského. Její vývoj začal na podzim roku 2003 a skončil o čtyři roky později. Kriticky i komerčně dopadl tehdy nejdražší polský herní počin (s rozpočtem 20 mil. zlotých, při tehdejším kurzu v přepočtu téměř 150 mil. korun)velmi dobře – zaujal mimo jiné dospělým podáním příběhu, propracovanými dialogy, uvěřitelným živým prostředím nebo excelentním soundtrackem, jen za tři dny v Polsku prodal 35 tisíc kopií a za rok celosvětově přes milion.

Pokračování Zaklínače a GOG.com

Krátce na to začalo studio pracovat na konzolové konverzi hry s názvem The Witcher: White Wolf, kvůli problémům během vývoje a rostoucím nákladům však projekt zrušilo a vrhlo se rovnou na vývoj Zaklínače 2, který měl vyjít kromě PC i na konzoli Xbox 360. Mezitím – v roce 2008 – spustil CD Projekt, resp. jeho další dceřiná společnost GOG Sp, digitální platformu pro distribuci klasických her GOG.com (zkratka slov Good Old Games). Od roku 2012 na ní vycházejí i novější a nejnovější tituly, a jak bylo řečeno v úvodu, všechny hry jsou zde dostupné bez protipirátské ochrany. Před pěti lety se prostřednictvím platformy začala distribuovat i videa, např. dokumenty o internetové kultuře nebo hraní. Tou dobou má společnost také v plánu zařadit do nabídky filmy a seriály a za tímto účelem jedná s mnoha velkými filmovými studii. I když se jim nápad zamlouval, bylo tu jedno velké „ale“ – musela by z filmů a seriálů odstranit protipirátskou ochranu, což se ukázalo být jako nepřekonatelný problém. Společnost se nicméně plánů nevzdala a snaží se potenciální partnery v této oblasti přesvědčit o tom, že filmy nebo seriály bez protipirátské ochrany se jim stejně jako herním vydavatelům na platformě distribuovat vyplatí.

Zaklínač 2 s podtitulem Vrahové králů vyšel v květnu roku 2011 a zaznamenal ještě větší kritický a komerční ohlas než předchůdce. Bodoval opět příběhem a jeho podáním, ještě živějším a reaktivnějším světem a přidal i výrazně lepší grafiku a vylepšený soubojový systém. Za rok prodal zhruba 3 miliony kopií a stejně jako první díl se dočkal vylepšené edice.

Do třetice všeho „zaklínačského“

V roce 2015 přichází prozatímní vrchol studia – třetí a závěrečný díl Zaklínače s podtitulem Divoký hon, který je mnohými hráči i kritiky považován za jedno z nejlepších RPG všech dob. Oproti předchůdcům nabídl obrovský otevřený svět (byl zhruba 3,5x větší než svět Skyrimu s rozlohou necelých 40 km2), patrně nejlepší a nejpropracovanější příběh série, vylepšený questový, bojový i RPG systém, audiovizuální hody a na jedno zahrání vydržel i hodně přes 100 hodin. Do srpna příštího roku získal přes 800 ocenění. I komerční úspěch byl fenomenální –za 6 týdnů od launche hra prodala přes 6 mil. kopií, za necelý rok to bylo zhruba 10 mil. kopií a loni se studio pochlubilo, že celá série (včetně datadisků posledního dílu s podtituly Srdce z kamene a O víně a krvi)prodala za 10 let přes 33 milionů kopií. Pro úplnost dodejme, že loni na podzim studio vydalo zaklínačský karetní spin-off Gwent: The Witcher Card Game, založený na karetní minihře posledního dílu, a krátce nato jeho singleplayerový mód s názvem Thronebreaker: The Witcher Tales.

Cyberpunk 2077, příští megahit?

Již v průběhu vývoje třetího dílu (konkrétně v roce 2012)studio uvolnilo teaser na svůj současný projekt, jímž je v úvodu zmíněný Cyberpunk 2077. Jde o dosud nejambicióznější hru studia, na které v současnosti pracuje přes 400 lidí a která slibuje ještě uvěřitelnější a živější svět než v Zaklínači 3, bezprecedentní nelinearitu a možnost voleb. O tom, že si tvůrci na hře nechávají opravdu záležet, svědčí i to, že její první gameplay video do světa vypustili teprve loni.

Jak víte z našich novinek, studio oznámí datum vydání hry na letošním ročníku E3. Podle nejnovějších spekulací by mohla vyjít v prvním čtvrtletí příštího roku, údajně ale existuje šance, že to bude ještě letos. Každopádně je velmi pravděpodobné, že na největším herním veletrhu, který začíná již příští týden, uvidíme nové gameplay video.

CD Projekt, resp. CD Projekt Red, se stal v průběhu let synonymem pro silné single-playerové zážitky, kvalitu zpracování, neuspěchanost a vzorem pro ostatní v komunikaci s fanouškovskou základnou. Dává naději, že ve světě, který se orientuje stále více na multiplayer a přístup „hry jako služba“, ještě není vše ztraceno a po všech stránkách vypiplané single-playerové RPG dobrodružství má stále co říct. Nemáme jedinou pochybnost, že s tímto přístupem by celosvětově oblíbení tvůrci mohli někdy šlápnout vedle.