Příběh značky – Razer

V dnešním díle o nejvýznamnějších technologických značkách se budeme věnovat americké hardwarové společnosti Razer, která po světě proslula jako výrobce výkonných herních periferií nebo herních laptopů značky Razer Blade a v posledních letech se pustila i na pole herních smartphonů. Kromě toho již nějakou dobu hraje klíčovou roli v oblasti eSportu a provozuje skupinu Razer Team, skládající se z elitních profesionálních hráčů a týmů z celého světa. Jaký je příběh firmy, která podle vlastních slov vytvořila největší herní ekosystém hardwaru, softwaru a služeb na světě, má v USA, Evropě a Asii 18 poboček a loni dosáhla rekordního obratu přes 712 mil. dolarů?

Vznik Razeru

Razer založili v roce 2005 v kalifornském San Diegu singapurský podnikatel Min-Liang Tan a americký byznysmen Robert Krakoff. Oba se znali již z doby působení ve firmě Karna LLC, kde Krakoff koncem 90. let pracoval jako manažer a Tana si sem přivedl jako konzultanta. A právě zde značka Razer vznikla – byla součástí názvu prvního produktu společnosti, herní myši Razer Boomslang, kterou firma uvedla na trh v roce 1999.

Novinka zaznamenala mezi hráči i v herním průmyslu velký ohlas a stala se vzorem pro ostatní herní myši. Společnost se však navzdory tomuto úspěchu dostala do vážných finančních potíží a pouhý rok po vydání prvního produktu skončila. Tan ani Krakoff se však ambice vyvíjet unikátní zařízení pro hráče nevzdali, a tak se po pěti letech dali opět dohromady, získali práva na značku Razer a založili společnost, která měla za cíl nastavovat nové standardy na poli herního hardwaru.

Prvním rokům dominují myši a klávesnice

Ještě v roce 2005 Razer uvádí do prodeje svůj první produkt, herní myš Razer Diamondback. Nabídla např. citlivost 1600 dpi, sedm plně programovatelných tlačítek nebo stále aktivní optické senzory pro okamžitou odezvu v kteroukoli dobu.

O rok později uvádí na trh myš – Razer DeathAdder, která se stane nejprodávanější  herní myší na světě a je dodnes jedním z nejikoničtějších zařízení firmy. Ve stejném roce také ve spolupráci s Microsoftem do prodeje uvádí další herní myš Habu a klávesnici Reclusa a stává se sponzorem progamingového týmu Fnatic.

V roce 2007 společnost představuje vlajkovou klávesnici Razer Lycosa a expanduje do Evropy – zřizuje pobočku v Hamburku, která od té doby slouží jako její evropské ústředí.

I další rok o sobě dává Razer vědět. V San Francisku otevírá své výzkumně-vývojové centrum a sponzoruje jeden z tehdy nejlepších esportových týmů Evil Geniuses i turnaj Team Liquid StarLeague ve hře StarCraft: Brood War, který provozuje jedna z největších komunit StarCraftu na světě.

V roce 2009 na sebe upozorňuje ještě více, když na scénu uvedla nejrychlejší myš na světě Razer Mamba, která kromě toho nabídla např. i 50 hodin výdrže na jedno nabití. V tomto roce Razer také přesouvá své globální ústředí do San Franciska, kde sídlí dodnes.

Roky 2010–2013: několik světových „nej“ a větší aktivita v eSportu

Následující rok Razer na trh uvádí vlajkový headset Razer Megalodon 7.1 a první mechanickou herní klávesnici Razer BlackWidow, která se stala nejprodávanější herní klávesnicí na světě.  I v tomto roce expanduje – svou další regionální pobočku zakládá v Šanghaji.

V roce 2011 se toho v Razeru událo vskutku hodně. Společnost otevírá technologické centrum v Austinu a další výzkumně-vývojové centrum v Tchaj-peji, představuje ovladač na konzoli Xbox 360 Razer Onza, který bez nadsázky způsobí revoluci na poli konzolového eSportu, a na veletrhu CES zaboduje svým konceptem přenosného herního zařízení Razer Switchblade. Vedle toho se stává sponzorem oficiální esportové ligy webu IGN – IGN Pro League 3 a esportové jihokorejské celebrity SlayerS_BoxeR (Starcraft: Brood War) i partnerem legendárního progamingového družstva Team Liquid (Starcraft II).

V roce 2012 Razer na scénu uvádí nejtenčí herní laptop na světě Razer Blade, cloudový software Razer Synapse a na CES představuje koncept hybridu herního PC a tabletu Project Fiona. Kromě toho na trh uvádí řadu herních sluchátek pro PC Kraken, která bude jeho nejprodávanější.

Rok 2013 se nese hlavně ve jménu expanze Razer Teamu – připojuje se k němu první hráč hry Hearthstone Jeffrey „Trump“ Shih a společně s týmem Evil Geniuses skupina zakládá tým Alliance, který později vyhraje turnaj The International 3, pořádaný společností Valve. Vedle toho členové skupiny v celém roce dosahují na různých turnajích více než 180 pódiových umístění a na odměnách si odnášejí celkem 3,5 mil. dolarů. Společnost také na CES představuje světově nejvýkonnější tablet Razer Edge, který staví na základech zařízení Project Fiona.

Roky 2014–2017: první kamenné obchody, expanze do dalších oblastí i akvizice

V roce 2014 Razer světu odhaluje své první zařízení z oblasti nositelné elektroniky – chytrý fitness náramek Razer Nabu a na CES zaujme dalším konceptem – tentokrát modulárního PC s názvem Project Christine. Velké úspěchy opět slaví Team Razer, který v celém roce získává 280 pódiových umístění, což mu na prize money vynáší 4 mil. dolarů. V neposlední řadě společnost na trh uvádí první produkt pro streamery, digitální mikrofon Razer Seirēn.

Následující rok Razer otevírá v Tchaj-peji, Manile a Bangkoku své první kamenné obchody RazerStores a na CES představuje novinku Razer Forge TV, mikrokonzoli pro „androidí“ hry postavenou na systému Android TV. Team Razer mezitím utěšeně roste – rozšiřuje se o týmy Team eLevate, Prophecy a Automatic Reload (Call of Duty). Společnost mimoto oznamuje akvizici softwarové divize společnosti Ouya, která stojí za konzolí stejného jména.

V roce 2016 Razer na CES počtvrté za sebou získává cenu Best of CES, tentokrát v kategorii Best PC za laptop Razer Blade Stealth, který se chlubí 4K dotykovým displejem s výtečnou kvalitou obrazu, i v základní verzi výkonným procesorem Intel Core i7, elegantním designem nebo působivým RGB podsvícením klávesnice. Otevírá též další kamenné obchody, a to v San Francisku a Šanghaji a zakládá dceřinou firmu zVentures, jejímž posláním je finančně podporovat startupy „dělající“ do oblastí jako velká data, VR, robotika, internet věcí nebo hraní na Androidu. Kromě toho na trh uvádí světově první herní hybridní klávesnici Razer Ornata, kombinující výhody mechanické a membránové spínací technologie, a kupuje slavnou společnost THX, založenou v 80. letech filmařem Georgem Lucasem, která se zabývá vývojem špičkových audio a video standardů pro „velká“ a domácí kina, konzole, počítačové reproduktory a další zařízení.

Na začátku předloňského roku Razer kupuje společnost Nextbit, výrobce smartphonu Robin, a v listopadu představuje svůj první smartphone Razer Phone, nepřímého nástupce Robinu a prvního zástupce moderních herních telefonů. Přestože nebyl žádným prodejním trhákem (podle odhadů se jej prodaly jen slabé desítky tisíc kusů), své publikum si našel a rok později tak společnost oznamuje jeho nástupce, který se však od něj liší minimálně (největší rozdíl je v použitém procesoru – „jednička“ běží na Snapdragonu 835, nástupce na Snapdragonu 845; „dvojka“ také na rozdíl od předchůdce podporuje bezdrátového nabíjení). V době uvedení Razer Phonu do prodeje také Razer vstupuje na hongkongskou burzu.

2018–současnost: platební služba, další světová prvenství  a síla softwaru

Loni společnost spustila herní distribuční platformu Razer Game Store, ta však v ostré  konkurenci neobstála a letos v únoru ji musela po 10 měsících zavřít. Vedle toho expandovala do oblasti elektronických plateb, když za přibližně 61 mil. dolarů koupila společnost MOL, a o několik měsíců později v Malajsii spustila digitální platební službu Razer Pay, určenou zejména pro mladé a mileniály. Jak víte z našich novinek, představila také několik zajímavých hardwarových novinek, např. aktualizovanou verzi laptopu Razer Blade Stealth nebo světově první bezdrátovou klávesnici a myš pro konzoli Xbox One a v neposlední řadě nejmenší 15,6palcový herní laptop na světě Razer Blade 15, nabízející GPU GeForce GTX 1070 nebo obnovovací frekvencí displeje 144 Hz.

Razer je silný nejen v oblasti herního hardwaru, ale i softwaru. Jeho softwarovou platformu, skládající se ze zmiňované cloudové platformy na konfiguraci jeho periferií Razer Synapse, technologického systému RGB podsvícení Razer Chroma (podporujícího navíc chytré žárovky Philips Hue) a programu pro optimalizaci her a zároveň launcheru Razer Cortex, využívá v současnosti kolem 60 milionů hráčů po celém světě.

Podtrženo, sečteno, Razer je dnes jednou z předních globálních společností komplexně zaměřených na potřeby hráčů. Svými originálními produkty si získal srdce mnoha nejen hardcorových hráčů a dokázal, že jeho motto „Pro hráče. Od hráčů“ není jen prázdným sloganem.