Přichází nová generace herních konzolí. Co byste o nich měli vědět a podle čeho vybrat tu pravou?
Letošní listopad bude na technickém a herním trhu především o příchodu nové generace herních konzolí. Během jednoho týdne se tak můžeme těšit hned na dva (respektive čtyři) rivaly, kteří se utkají o přízeň hráčů a budou udávat herní trendy v příštích několika letech. Proto jsme si pro vás připravili shrnující článek, který představí konzole, služby s nimi spjaté i rozdíly mezi nimi.
Dvě nebo čtyři nové konzole?
Hned na počátku si musíme ujasnit, kolik konzolí vlastně vyjde. Mluvíme o dvou, ale fakticky vyjdou čtyři. Stáj Sony zastupuje konzole PlayStation 5, který vyjde v klasické diskové a také digitální edici. Rozdíl mezi nimi je v ceně – 13 490 / 10 790 Kč a také ve výbavě – modelu s přívlastkem Digital Edition chybí mechanika na optické disky a je určen (jak jeho název napovídá) pouze pro digitální verze her. To by mohlo v některých případech znemožnit zpětnou kompatibilitu her, navíc patříte-li mezi digitální sběratele s poličkou plnou Blu-ray disků, tato konzole pro vás nebude tou nejlepší volbou. Rozdíl po hardwarové stránce by mezi oběma konzolemi být neměl.
U novinek od Microsoftu je situace jiná. Nové Xboxy vyjdou pod označením Xbox Series X a Xbox Series S. Zde si neodpustíme kritiku, protože Microsoft nezklamal a zvolil maximálně matoucí značení, které je velmi podobné předcházející generaci (Xbox One X a Xbox One S). Zde se na rozdíl od Sony jedná o dvě hardwarově rozdílné konzole, které budou mít odlišný výkon. Jejich cena na českém trhu je 13 499 Kč za variantu X a 7 999 Kč za verzi S. Pojďme si nyní konzole představit.
PlayStation 5 (obě verze)
Designéři Sony sáhli u nových modelů konzolí do sféry oblejších tvarů. Výsledkem je štíhlá ale poměrně vysoká konzole. Velkou novinkou je stojánek, který je součástí balení a je nutné jím konzoli podepřít v obou možných pracovních pozicích – konzole může ležet nebo stát. Další výraznou novinkou jsou bočnice konzole. Ty jsou vyměnitelné a lze pomocí nich měnit její design. V současnosti je ale konzole k dispozici pouze ve své původní černobílé verzi.
Po stránce hardwaru vsadilo Sony (stejně jako Microsoft) na platformu AMD. V základu najdeme osmijádrový procesor Zen 2 a grafickou kartu podporující ray tracing. Celkově tato sestava nabízí 10,28 teraflops výkonu. Toto číslo nemusí příliš říci, autoři ale slibují, že konzole by měla přinést dostatečný výkon pro hraní v rozlišení 4K při 60 snímcích za vteřinu na nejvyšší grafické nastavení.
Velkou devízou všech nových konzolí by se měly stát SSD disky. Ty nabídnou minimální nahrávací časy a umožní mít spuštěno několik her najednou a přepínat mezi nimi. PS5 nabídne SSD disk s kapacitou 825 GB.
Speciální kapitolou v konstrukci PS5 je chlazení. O to se stará několik ventilátorů s tím, že ten největší je umístěný v horní části konzole. Ten by měl zajistit cirkulaci vzduchu pod bočnicemi a rovnoměrné chlazení celého zařízení. Sony slibuje, že o výkon tohoto ventilátoru se bude starat umělá inteligence, která bude sbírat data z různých konzolí a na jejich základě optimalizovat činnost ventilátoru, aby konzole nebyla příliš hlučná a zároveň byla dostatečně chlazena.
Velkých inovací se dočkal také ovladač nově pojmenovaný DualSense. Sony slibuje, že s jeho pomocí si hráči užijí hry více, než kdykoliv předtím. Rozložení ovládacích prvků se příliš nezměnilo, zůstala i dotyková podložka nebo mikrofon. Co však změnou prošlo, jsou tzv. adaptivní triggery. Ty mohou klást různý odpor v závislosti na herní situaci. Ovlivnit by to mohlo například střílení se zbraněmi (spoušť) nebo luku (držení tětivy a její „těžknutí“), stejně tak své uplatnění najde u závodních her. Několik šťastlivců, kteří si mohli ovladač vyzkoušet, jej chválí. Úspěch této technologie nyní záleží především na tom, jak jej do svých titulů budou zapojovat vývojáři.
Určitou nevýhodou PlayStationu 5 je v současnosti fakt, že na našem trhu bude konzole nedostupná, respektive její první várka je vyprodaná a další kusy konzole se do ČR pravděpodobně dostanou až v únoru roku 2021.
Xbox Series X
Obě hlavní vlajkové konzole se od sebe svým designem nemohly lišit více. Zatímco Sony vsadila na obliny a štíhlost, Microsoft vsadil na souměrný tvar kvádru se čtvercovou základnou a nejdelší hranou odpovídající dvojnásobné délce zbylých dvou. Tvarem tato konzole trochu připomíná běžný počítač. Majitel nové konzole si bude moci vybrat, jestli bude mít svůj poklad umístěný na výšku na stojánku nebo položený na delší hraně. Jeho designéři zvolili černou barvu.
Stejně jako PS5 i nový Xbox využívá služeb hardwaru z dílny AMD tedy čipu s architekturou Zen 2 a grafikou RDEN 2 podporující ray tracing. Nechybí ani SSD disk, se všemi výhodami, které jsme popsali v předcházejících odstavcích. Výkon konzole je 12 teraflops (tedy o něco vyšší než u konzole od Sony). Otázkou je, jak toto teoretické číslo dokáže konzole využít v praxi. Zmiňovaný SSD disk má celkovou kapacitu 1TB, otázkou je, kolik z toho zabere operační systém konzole a další nezbytné aplikace. Toto číslo je navíc možné rozšířit pomocí speciálního konektoru, jenž je napojený přímo na základní desku.
Nový ovladač se oproti tomu, který byl součástí balení předchozí generace, změnil jen nepatrně. Na některých místech je jeho povrch zdrsnělý, aby lépe padl do ruky a změnila se čtveřice tlačítek pro udávání směru, místo čtyř tlačítek je na ovladači jedno s možností volby čtyř směrů. Celkově se nový ovladač přiblížil Pro Controlleru, který znají majitelé předchozí generace. I nový ovladač je napájen bateriemi, a nikoliv vestavěným akumulátorem.
Xbox Series S
Černým koněm celé nové generace konzolí by se mohla stát tato odlehčená varianta Xboxu. Od svého plnokrevného bratříčka se liší na první pohled barvou – je celá bílá, a navíc je znatelně užší. Nejvýraznějším prvkem designu této konzole je potom perforovaný kruh určený k proudění vzduchu do konzole.
Tato konzole má znatelně slabší hardware, který jí propůjčuje výkon „pouze“ 4 teraflopy. Chybí jí také optická mechanika. Limitovaný je také disk, který má oproti variantě Series X pouze poloviční kapacitu. Stále jej však tvoří rychlé SSD úložiště a k dispozici je i speciální port na rozšíření. Výkon konzole by měl stačit na hraní při rozlišení 1440p. Asi nejzajímavějším faktem potom je, že Xbox Series S podporuje technologii ray tracing. I nejlevnější grafická karta, která tuto funkci podporuje, je v současnosti dražší než celá konzole a takto vybavený počítač by stál přibližně 16 000 Kč.
Microsoft slibuje, že tato konzole by měla v příštích několika letech zvládat plynulé spuštění všech her, které vyjdou pro platformu Xbox. Objevily se i otázky, jestli svým výkonem nebude konzole rozvoj her brzdit.
Služby a exkluzivní tituly
Vlajkové konzole od Microsoftu a Sony mají velmi podobný výkon, a mnozí budoucí majitelé se tak budou rozhodovat na základě služeb a her, které budou oba systémy schopné nabídnout. Zde dochází k poměrně radikálnímu rozdílu filozofií.
V současné generaci konzolí (PS4 a Xbox One) se podařilo v pomyslném souboji vyhrát Sony. Stalo se tak především díky exkluzivním titulům a značkám, jimž Microsoft nedokázal konkurovat. Sony se proto nadále rozhodla vydat touto cestou. Hned na startu nové generace se tak dočkáme titulů Ratchet & Clank: Rift Apart, Spider-Man: Miles Morales a slíbené je i pokračování série Horizon Zero Down, kterého bychom se měli dočkat během příštího roku. Sony i nadále hodlá jít cestou exkluzivních titulů, podpořenou navíc předplatitelským programem PlayStation Plus, který každý měsíc přinese tituly hratelné zdarma. V rámci tohoto předplatného nabízí Sony majitelům nové konzole PS5 i knihovnu dvaceti kvalitních titulů ze současné generace konzolí. PS5 je první generace, která nabídne v širší míře zpětnou kompatibilitu s tituly z PS4. Určitou nevýhodou pro některé hráče je omezení cross-platform multiplayeru.
Microsoft se svým Xboxem se proti exkluzivitě ohrazuje a slibuje, že veškeré hry, které vyjdou na Xboxu se objeví také na PC (konzolová exkluzivita nicméně může zůstat). Hlavní zbraně Microsoftu jsou dvě – množství nakoupených vývojářských studií, včetně Bethesdy (Fallout, The Elder Scrolls) a ID Softu (Doom, Wolfenstain, Quake) nebo Bioware.
Druhou silnou zbraní Microsoftu je předplatitelský program Xbox Game Pass, který funguje jak na PC, tak právě na konzolích. V jeho knihovně je za 259 Kč měsíčně k dispozici více než 100 her. Pro náročnější hráče je pak k dispozici verze ULTIMATE, která je určená pro PC i konzoli a zpřístupňuje betaverzi cloudového hraní pro mobilní telefony. Nabídka titulů v knihovně se průběžně mění a budou přibývat nové tituly. Nabídka se navíc brzy rozšíří o hry z nabídky EA Play, kde jsou nejnovější sportovní tituly a další.
Právě na poli služeb a nabídky her bude pravděpodobně současná generace konzolí svádět nejostřejší boj. Kromě výše zmíněných her vyjde do Vánoc celá řada dalších titulů. Více informacích o nich si můžete přečíst v našem článku na toto téma.