Zdroj: flickr.com

Průzkum agentury ESET ukazuje, že Češi mají povědomí o bezpečnosti svých hesel, ne vždy ji ale dodržují

Počítačová hesla hrají v našem soukromí čím dál tím větší roli. Bez nadsázky o nich můžeme mluvit jako o strážích našeho pracovního i soukromého života. Průzkumy však ukazují, že je řada uživatelů nepoužívá s rozmyslem, a zbytečně se tak vystavuje nebezpečí.

Základní otázkou je, jaké heslo používat. Z průzkumu, který přinesla bezpečnostní společnost ESET vyplývá, že 47 % uživatelů využívá jako základ pro heslo nějakou osobní informaci a 41 % sází na náhodný shluk znaků. „Ani jeden přístup nejde úplně doporučit. Osobní informaci lze uhodnout, pokud vás útočník zná, náhodné kombinace písmen se špatně pamatují a přepisují. Osobně bych doporučil využívat jednoduché věty, což dělá jen desetina uživatelů,“ radí Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESET.

Nadpoloviční většina českých uživatelů ví, že heslo by mělo být složité (66 procent), o něco méně potom ví, že heslo by mělo být dlouhé (44 procent). Dlouhé a složité heslo je ideální z hlediska bezpečnosti, avšak není uživatelsky přívětivé a není jednoduché si jej zapamatovat, zvlášť pokud má uživatel podobných hesel větší množství.

Z pochopitelných důvodů je nejbezpečnější používat pro každou službu unikátní heslo. To však dělá pouze třetina uživatelů.  Nejpočetnější skupinu uživatelů tvoří ti, kteří využívají několik hesel, která náhodně opakují.

„Jedinečnost hesla je samozřejmě vždy výhodnější. Pokud ale používáte jedno heslo k e-shopům, další k sociálním sítím a jedno speciální pro e-mailovou schránku, lze to považovat za akceptovatelný bezpečnostní kompromis pouze v kombinaci s dvoufaktorovým ověřením,“ dodává Dvořák.

Mezi mobilními uživateli vítězí metoda odemykání pomocí čtečky otisků prstu. Nejméně pak uživatelé používají rozpoznání obličeje. Data z této části průzkumu prokazují dlouhodobý trend v této oblasti.

Zdroj: tisková zpráva